Kursy języka angielskiego zostały opracowane z myślą o osobach, które na co dzień mają kontakt ze studentami i pracownikami z zagranicy oraz pracują z dokumentacją akademicką w języku angielskim. Program obejmuje rozwijanie umiejętności językowych niezbędnych w korespondencji e-mailowej, prowadzeniu rozmów telefonicznych, obsłudze studentów i gości zagranicznych, a także w uczestnictwie w spotkaniach i konferencjach międzynarodowych. Szczególny nacisk kładziony jest na znajomość terminologii akademickiej oraz praktyczne zastosowanie języka w codziennej pracy administracyjnej.
Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych lektorów Uniwersytetu Gdańskiego i zostały dostosowane do poziomu A2/B1, dzięki czemu uczestnicy mogą uczyć się w komfortowym tempie, dopasowanym do swoich potrzeb. Poniższe kursy są przeznaczone dla pracowników Wydziału Biologii.
Podstawowe informacje
Nazwa
Stacjonarny kurs języka angielskiego dla pracowników Wydziału Biologii niebędących nauczycielami akademickimi - poziom A2/B1
Miejsce i czas trwania kursu
Kurs odbędzie się na Uniwersytecie Gdańskim w formule stacjonarnej, w sali C200 na Wydziale Biologii. Realizacja zajęć została przewidziana na okres od 7 stycznia do 11 marca 2026 r. Spotkania będą odbywać się w środy w godzinach 12:15–13:45. Całość obejmuje 20 godzin lekcyjnych, rozłożonych na 10 spotkań po 2×45 minut. Zajęcia poprowadzi Marharyta Yumahulava.
Cel
Organizacja kursów ma na celu łączenie administracji UG do procesu umiędzynarodowienia, oprawę jakości obsługi interesantów międzynarodowych, budowanie otwartej i inkluzywnej kultury organizacji oraz zwiększenie atrakcyjności uczelni na rynku międzynarodowym. Program nauczania skoncentruje się na terminologii administracyjnej, obsłudze interesantów, korespondencji biznesowej, organizacji spotkań i zarządzaniu dokumentacją, podnoszeniu kompetencji w komunikacji formalnej.
Program
Harmonogram spotkań
- 07.01.26 , 12:15-13:45
- 14.01.26 , 12:15-13:45
- 21.01.26 , 12:15-13:45
- 28.01.26 , 12:15-13:45
- 04.02.26 , 12:15-13:45
- 11.02.26 , 12:15-13:45
- 18.02.26 , 12:15-13:45
- 25.02.26 , 12:15-13:45
- 04.03.26 , 12:15-13:45
- 11.03.26 , 12:15-13:45
Tematyka zajęć
Spotkanie 1: Wprowadzenie i specyfika języka administracyjnego na uczelni
- Przegląd najważniejszych pojęć związanych z pracą kadry administracyjnej uczelni wyższej.
- Przygotowanie autoprezentacji w kontekście zawodowym.
Spotkanie 2: Współpraca międzynarodowa – różnice kulturowe
- Różnice kulturowe w sposobach komunikowania się.
- Dyskusja na temat wyzwań w pracy z międzynarodowymi studentami i pracownikami.
Spotkanie 3: Obsługa interesantów
- Struktury pomocne w wyrażaniu propozycji, sugestii i udzielaniu.
- Wyrażenia związane z udzielaniem informacji i kierowaniem do odpowiednich osób lub działów. Słownictwo związane z godzinami pracy, lokalizacją pomieszczeń, procedurami administracyjnymi.
Spotkanie 4: Obsługa skarg i konfliktów
- Strategie radzenia sobie z trudnymi rozmowami. Słownictwo związane z obsługą skarg i problemów.
- Praktyczne zastosowanie trybu warunkowego i strony biernej w łagodzeniu sytuacji konfliktowych.
Spotkanie 5: Korespondencja e-mailowa – styl formalny i precyzja językowa
- Zasady redagowania formalnych e-maili. Przydatne zwroty do wprowadzania prośby, wyjaśniania, udzielania i uzyskiwania informacji.
Spotkanie 6: Korespondencja zaawansowana – pismaoficjalne
- Struktura i język formalnych pism urzędowych.Słownictwo związane z różnymi rodzajami dokumentów administracyjnych. Różnice między tonem neutralnym a stanowczym w oficjalnej korespondencji.
- Pisanie listu potwierdzającego przyjęcie na studia lub opracowanie pisma informującego o zmianach w regulaminie.
Spotkanie 7: Zarządzanie dokumentacją – szczegółowa terminologia. Zarządzanie danymi studentów i ochrona danych osobowych (GDPR)
- Wyrażenia opisujące proces archiwizacji i udostępniania dokumentów.
- Analiza przykładowych dokumentów w języku angielskim (identyfikacja błędów, uzupełnianie brakujących informacji).
- Modalne czasowniki w kontekście formalnym (must, have to, may, might).
- Przechowywanie i udostępnianie danych zgodnie z przepisami.
- Formułowanie regulaminów i instrukcji (np. „Students must not share their login credentials.”).
Spotkanie 8: Organizacja spotkań – planowanie i prowadzenie
- Zwroty związane z organizacją spotkań. Wyrażenia przydatne w moderowaniu spotkań.
Spotkanie 9: Organizacja konferencji akademickich i wydarzeń naukowych
- Planowanie i koordynowanie konferencji akademickich.
- Zapraszanie prelegentów, organizowanie logistyki, rezerwowanie sal.
- Reagowanie na nieprzewidziane okoliczności
- Tworzenie scenariusza wydarzenia i negocjowanie szczegółów w parach.
Spotkanie 10: Skuteczna komunikacja na uczelni
- Mowa zależna.
- Relacjonowanie poleceń, zgłoszeń i próśb pomiędzy działami/wydziałami.
- Efektywna współpraca administracji, współpraca międzywydziałowa, współpraca między uczelniami.
- Rozwiązywanie problemów organizacyjnych związanych z przepływem informacji.
Efekty uczenia
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- Obsługa administracyjna anglojęzycznych studentów i pracowników
- Prowadzenie korespondencji formalnej i nieformalnej w języku angielskim
- Współpraca z międzynarodowym środowiskiem akademickim
Efekty uczenia:
• Wiedza:
1.1 Zna i rozumie terminologię w zakresie specjalistycznego administracyjnego języka angielskiego
1.2 Zna i rozumie struktury leksykalno-gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej.
1.3 Zna zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim.
1.4 Zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym.
• Umiejętności:
2.1 Posiada umiejętność formułowania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim. Wykorzystuje słownictwo charakterystyczne dla danej formy komunikacji.
2.2 Potrafi komunikować się w zakresie ogólnych zagadnień związanych z administracją i szkolnictwem wyższym, kierunkami studiów, środowiskiem pracy.
2.3 Rozumie i stosuje zwroty i struktury gramatyczne i leksykalne charakterystyczne dla języka
Formalnego.
• Kompetencje społeczne:
3.1 Jest pewny siebie w komunikacji w języku angielskim.
3.2 Jest zorientowany na konstruktywne porozumiewanie się w środowisku międzynarodowym,
unikanie konfliktów i nieporozumień lub ich skuteczne rozwiązywanie.
3.3 Dąży do nawiązania współpracy w obszarze działalności zawodowej w środowisku międzynarodowym.
| Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
| 1.1 Zna i rozumie terminologię w zakresie specjalistycznego administracyjnego języka angielskiego | 1.1.1 wymienia nazwy jednostek administracyjnych uczelni wyższej. 1.1.2 Wymienia nazwy dokumentów i pism administracyjnych. | Test |
| 1.2 Zna i rozumie struktury leksykalno- gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej. | 1.2.1 zna struktury leksykalno-gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej (wyrażanie propozycji, sugestii, strona bierna, czasowniki modalne w kontekście formalnym). | Test |
| 1.3 zna zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim. | 1.3.1 na zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim ( maile, pisma urzędowe). | Test |
| 1.4 zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym | 1.4.1 zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym i stosuje je w komunikacji z rozmówcami zagranicznymi | Test |
| 2.1 Posiada umiejętność tworzenia formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim. Wykorzystuje słownictwo charakterystyczne dla danej formy komunikacji. | 2.1.1. potrafi napisać pismo formalne, np. Zaproszenie na konferencję 2.1.2. Potrafi napisać formalną wiadomość email, np. Email do pracownika zagranicznej uczelni w sprawie wspólnie realizowanego projektu lub email do studenta w sprawie rekrutacji na studia | Test |
| 2.2 Potrafi komunikować się w zakresie ogólnych zagadnień związanych z administracją i szkolnictwem wyższym, kierunkami studiów, środowiskiem pracy. | 2.2.1 potrafi prowadzić rozmowę telefoniczną 2.2.2 potrafi brać czynny udział w spotkaniu / wideokonferencji | Test |
| 2.3 Rozumie i stosuje zwroty i struktury gramatyczne i leksykalne charakterystyczne dla języka formalnego. | 2.3.1 umie wyjaśnić procedurę rekrutacji studentowi. 2.3.2 umie wyjaśnić zasady składania wniosków (o przyznanie stypendium / o zakwaterowanie w domu studenckim) | Test |
| 3.1 jest pewny siebie w komunikacji w języku angielskim | 3.1.1 zabiera głos w dyskusji 3.1.2 prowadzi rozmowy telefoniczne 3.1.3 pisze maile do zagranicznych studentów i pracowników uczelni zagranicznych | Test |
| 3.2 Jest zorientowany na konstruktywne porozumiewanie się w środowisku międzynarodowym, unikanie konfliktów i nieporozumień lub ich skuteczne rozwiązywanie. | 3.2.1 weryfikuje poprawność swoich wypowiedzi 3.2.2 wyjaśnia nieporozumienia podając dodatkowe informacje 3.2.3 upewnia się, że rozmówca rozumie jego/jej wypowiedź | |
| 3.3 Dąży do nawiązania współpracy w obszarze działalności zawodowej w środowisku międzynarodowym. | 3.3.1 wysyła zaproszenia na konferencje i wydarzenia organizowane przez uczelnię |
Jak się zarejestrować
Uczestnicy
Do rekrutacji na kurs może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika administracyjnego Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanego kursu. Deklarowany poziom języka angielskiego uczestnika to minimum A1, musi on zostać potwierdzony testem poziomującym przy wypełnianiu formularza rejestracyjnego. Pierwszeństwo mają osoby, które nie korzystały wcześniej z kursów językowych w ramach SEA-EU.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego. Jednym z elementów formularza jest list motywacyjny (można skorzystać ze wzoru) oraz test poziomujący. Formularz należy wypełnić i wysłać do 16.12.2025.
Do odbycia kursu mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły wymagania dla kursu. Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową.
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika administracyjnego | ||
| poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B1 | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| Kryteria merytoryczne | Punktacja | |
| 2 | Ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór kursu, która powinna służyć podniesieniu kompetencji | 0-5 |
| 3 | Zgodność zakresu tematycznego kursu z realizowaną pracą zawodową | 0-5 |
| 4 | Brak uczestnictwa we wcześniejszych kursach językowych w ramach projektu SEA-EU | 0 lub 5 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 17.12.2025. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie.
Zasady udzielenia wsparcia
Udział w kursie dla zakwalifikowanych pracowników administracyjnych Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dokumentacja przed kursem Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia kursu są zobowiązane do wypełnienia:
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
- elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki objętej kursem dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego.
Dokumentacja po kursie Osoby, które zakończą kurs są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, który mierzy stan wiedzy i umiejętności uczestników po zakończonym kursie,
Ukończenie kursu
Osoby, które ukończą kurs z obecnością minimum 80% otrzymają zaświadczenie o odbyciu kursu na określonym poziomie. Dodatkowo kursanci, którzy według testu podnieśli swoje kompetencje uzyskają certyfikat.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.