Kursy języka angielskiego – edycja styczniowa 2026

Kursy języka angielskiego zostały opracowane z myślą o osobach, które na co dzień mają kontakt ze studentami i pracownikami z zagranicy oraz pracują z dokumentacją akademicką w języku angielskim. Program obejmuje rozwijanie umiejętności językowych niezbędnych w korespondencji e-mailowej, prowadzeniu rozmów telefonicznych, obsłudze studentów i gości zagranicznych, a także w uczestnictwie w spotkaniach i konferencjach międzynarodowych. Szczególny nacisk kładziony jest na znajomość terminologii akademickiej oraz praktyczne zastosowanie języka w codziennej pracy administracyjnej.

Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych lektorów Uniwersytetu Gdańskiego i zostały dostosowane do poziomu A2/B1, dzięki czemu uczestnicy mogą uczyć się w komfortowym tempie, dopasowanym do swoich potrzeb. Poniższe kursy są przeznaczone dla pracowników Wydziału Biologii.

Harmonogram spotkań

  1. 07.01.26 , 12:15-13:45
  2. 14.01.26 , 12:15-13:45
  3. 21.01.26 , 12:15-13:45
  4. 28.01.26 , 12:15-13:45
  5. 04.02.26 , 12:15-13:45
  6. 11.02.26 , 12:15-13:45
  7. 18.02.26 , 12:15-13:45
  8. 25.02.26 , 12:15-13:45
  9. 04.03.26 , 12:15-13:45
  10. 11.03.26 , 12:15-13:45

 

Tematyka zajęć 

Spotkanie 1: Wprowadzenie i specyfika języka administracyjnego na uczelni 

  • Przegląd najważniejszych pojęć związanych z pracą kadry administracyjnej uczelni wyższej. 
  • Przygotowanie autoprezentacji w kontekście zawodowym. 

 

Spotkanie 2: Współpraca międzynarodowa – różnice kulturowe 

  • Różnice kulturowe w sposobach komunikowania się. 
  • Dyskusja na temat wyzwań w pracy z międzynarodowymi studentami i pracownikami. 

 

Spotkanie 3: Obsługa interesantów 

  • Struktury pomocne w wyrażaniu propozycji, sugestii i udzielaniu.
  • Wyrażenia związane z udzielaniem informacji i kierowaniem do odpowiednich osób lub działów. Słownictwo związane z godzinami pracy, lokalizacją pomieszczeń, procedurami administracyjnymi. 

 

Spotkanie 4: Obsługa skarg i konfliktów 

  • Strategie radzenia sobie z trudnymi rozmowami. Słownictwo związane z obsługą skarg i problemów. 
  • Praktyczne zastosowanie trybu warunkowego i strony biernej w łagodzeniu sytuacji konfliktowych. 

 

Spotkanie 5: Korespondencja e-mailowa – styl formalny i precyzja językowa 

  • Zasady redagowania formalnych e-maili. Przydatne zwroty do wprowadzania prośby, wyjaśniania, udzielania i uzyskiwania informacji. 

 

Spotkanie 6: Korespondencja zaawansowana – pismaoficjalne 

  • Struktura i język formalnych pism urzędowych.Słownictwo związane z różnymi rodzajami dokumentów administracyjnych. Różnice między tonem neutralnym a stanowczym w oficjalnej korespondencji.
  • Pisanie listu potwierdzającego przyjęcie na studia lub opracowanie pisma informującego o zmianach w regulaminie. 

 

Spotkanie 7: Zarządzanie dokumentacją – szczegółowa terminologia. Zarządzanie danymi studentów i ochrona danych osobowych (GDPR) 

  • Wyrażenia opisujące proces archiwizacji i udostępniania dokumentów. 
  • Analiza przykładowych dokumentów w języku angielskim (identyfikacja błędów, uzupełnianie brakujących informacji). 
  • Modalne czasowniki w kontekście formalnym (must, have to, may, might). 
  • Przechowywanie i udostępnianie danych zgodnie z przepisami. 
  • Formułowanie regulaminów i instrukcji (np. „Students must not share their login credentials.”). 

 

Spotkanie 8: Organizacja spotkań – planowanie i prowadzenie 

  • Zwroty związane z organizacją spotkań. Wyrażenia przydatne w moderowaniu spotkań. 

 

Spotkanie 9: Organizacja konferencji akademickich i wydarzeń naukowych 

  • Planowanie i koordynowanie konferencji akademickich. 
  • Zapraszanie prelegentów, organizowanie logistyki, rezerwowanie sal. 
  • Reagowanie na nieprzewidziane okoliczności 
  • Tworzenie scenariusza wydarzenia i negocjowanie szczegółów w parach. 

 

Spotkanie 10: Skuteczna komunikacja na uczelni 

  • Mowa zależna. 
  • Relacjonowanie poleceń, zgłoszeń i próśb pomiędzy działami/wydziałami. 
  • Efektywna współpraca administracji, współpraca międzywydziałowa, współpraca między uczelniami. 
  • Rozwiązywanie problemów organizacyjnych związanych z przepływem informacji. 

Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):

  1. Obsługa administracyjna anglojęzycznych studentów i pracowników
  2. Prowadzenie korespondencji formalnej i nieformalnej w języku angielskim
  3. Współpraca z międzynarodowym środowiskiem akademickim

 

Efekty uczenia:

• Wiedza:
1.1 Zna i rozumie terminologię w zakresie specjalistycznego administracyjnego języka angielskiego
1.2 Zna i rozumie struktury leksykalno-gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej.
1.3 Zna zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim.
1.4 Zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym.
• Umiejętności:
2.1 Posiada umiejętność formułowania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim. Wykorzystuje słownictwo charakterystyczne dla danej formy komunikacji.
2.2 Potrafi komunikować się w zakresie ogólnych zagadnień związanych z administracją i szkolnictwem wyższym, kierunkami studiów, środowiskiem pracy.
2.3 Rozumie i stosuje zwroty i struktury gramatyczne i leksykalne charakterystyczne dla języka
Formalnego.
• Kompetencje społeczne:
3.1 Jest pewny siebie w komunikacji w języku angielskim.
3.2 Jest zorientowany na konstruktywne porozumiewanie się w środowisku międzynarodowym,
unikanie konfliktów i nieporozumień lub ich skuteczne rozwiązywanie.
3.3 Dąży do nawiązania współpracy w obszarze działalności zawodowej w środowisku międzynarodowym.

 

Efekt uczenia sięKryteria weryfikacjiForma

weryfikacji

1.1  Zna i rozumie terminologię w

zakresie specjalistycznego administracyjnego języka angielskiego

1.1.1  wymienia nazwy jednostek administracyjnych uczelni wyższej.

1.1.2  Wymienia nazwy dokumentów i pism administracyjnych.

Test
1.2 Zna i rozumie struktury leksykalno- gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej.1.2.1 zna struktury leksykalno-gramatyczne związane z pracą w jednostkach administracyjnych uczelni wyższej (wyrażanie propozycji, sugestii, strona bierna, czasowniki modalne w kontekście formalnym).Test
1.3 zna zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim.1.3.1 na zasady pisania formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim ( maile, pisma urzędowe).Test
1.4 zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym1.4.1 zna różnice kulturowe i zasady komunikacji w środowisku międzynarodowym i stosuje je w komunikacji z rozmówcami zagranicznymiTest
2.1 Posiada umiejętność tworzenia formalnej korespondencji służbowej w języku angielskim. Wykorzystuje słownictwo charakterystyczne dla danej formy komunikacji.2.1.1.  potrafi napisać pismo formalne, np. Zaproszenie na konferencję

2.1.2.  Potrafi napisać formalną wiadomość email, np. Email do pracownika zagranicznej uczelni w sprawie wspólnie realizowanego projektu lub email do studenta w  sprawie rekrutacji na studia

Test
2.2 Potrafi komunikować się w zakresie ogólnych zagadnień związanych z administracją i szkolnictwem wyższym, kierunkami studiów, środowiskiem pracy.2.2.1  potrafi prowadzić rozmowę telefoniczną

2.2.2  potrafi brać czynny udział w spotkaniu / wideokonferencji

Test
2.3 Rozumie i stosuje zwroty i struktury gramatyczne i leksykalne charakterystyczne dla języka formalnego.2.3.1  umie wyjaśnić procedurę rekrutacji studentowi.

2.3.2  umie wyjaśnić zasady składania wniosków (o przyznanie stypendium / o zakwaterowanie w domu studenckim)

Test
3.1  jest pewny siebie w komunikacji w języku angielskim3.1.1  zabiera głos w dyskusji

3.1.2  prowadzi rozmowy telefoniczne

3.1.3   pisze maile do zagranicznych studentów i pracowników uczelni zagranicznych

Test
3.2  Jest zorientowany na konstruktywne porozumiewanie się w środowisku międzynarodowym, unikanie konfliktów i nieporozumień lub ich skuteczne rozwiązywanie.3.2.1 weryfikuje poprawność swoich wypowiedzi

3.2.2 wyjaśnia nieporozumienia podając dodatkowe informacje

3.2.3 upewnia się, że rozmówca rozumie jego/jej wypowiedź

3.3  Dąży do nawiązania współpracy w obszarze działalności zawodowej w środowisku międzynarodowym.3.3.1 wysyła zaproszenia na konferencje i wydarzenia organizowane przez uczelnię

Uczestnicy

Do rekrutacji na kurs może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika administracyjnego Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanego kursu. Deklarowany poziom języka angielskiego uczestnika to minimum A1, musi on zostać potwierdzony testem poziomującym przy wypełnianiu formularza rejestracyjnego. Pierwszeństwo mają osoby, które nie korzystały wcześniej z kursów językowych w ramach SEA-EU.

Rekrutacja

Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego. Jednym z elementów formularza jest list motywacyjny (można skorzystać ze wzoru) oraz test poziomujący. Formularz należy wypełnić i wysłać do 16.12.2025.

➡️ Formularz rejestracyjny- j. angielski NAWA/Registration form-English course NAWA – Wypełnij formularz

Do odbycia kursu mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły wymagania dla kursu. Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową.

Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.

Kryteria rekrutacyjne

1Kryteria formalneSpełnione
status pracownika administracyjnego
poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B1
kompletne zgłoszenie
Kryteria merytorycznePunktacja
2Ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór kursu, która powinna służyć podniesieniu kompetencji0-5
3Zgodność zakresu tematycznego kursu z realizowaną pracą zawodową0-5
4Brak uczestnictwa we wcześniejszych kursach językowych w ramach projektu SEA-EU0 lub 5

Wyniki rekrutacji

Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 17.12.2025. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie. 

 

Udział w kursie dla zakwalifikowanych pracowników administracyjnych Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.

Dokumentacja przed kursem Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia kursu są zobowiązane do wypełnienia:

  • rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
  • elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki objętej kursem dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego.

 

Dokumentacja po kursie Osoby, które zakończą kurs są zobowiązane do:

  • wypełnienia elektronicznego post-testu, który mierzy stan wiedzy i umiejętności uczestników po zakończonym kursie,

 

Ukończenie kursu

Osoby, które ukończą kurs z obecnością minimum 80% otrzymają zaświadczenie o odbyciu kursu na określonym poziomie. Dodatkowo kursanci, którzy według testu podnieśli swoje kompetencje uzyskają certyfikat.

Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl

 

Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.

W skrócie

Co?
Kursy języka angielskiego
Dla kogo?
Dla pracowników administracyjnych Wydziału Biologii UG
Termin zgłoszeń
Do 16.12.2025
Termin zajęć
Od 7.01.2026 do 11.03.2026 roku
Jak dołączyć
Wypełniając specjalny formularz w ogłoszeniu

Pozostałe oferty

Mobilności dydaktyczne dla wspólnych kierunków SEA-EU

Zwiększ szanse na zatrudnienie dzięki stażom cyfrowym SEA-EU

Dołącz do kursu hybrydowego Marine Data Literacy