Zapraszamy pracowników Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu UG zainteresowanych nowoczesnym podejściem do sportu, jego rolą w lokalnych społecznościach oraz praktycznym przygotowaniem do organizacji wydarzeń sportowych. Program łączy zajęcia online z bogatą częścią stacjonarną w Breście, obejmując wykłady, warsztaty, aktywności sportowe oraz wizyty studyjne. Uczestnicy będą mieli okazję pracować w międzynarodowych zespołach, zdobyć doświadczenie w zarządzaniu projektami, poznać narzędzia wykorzystywane w branży sportowej, a także wziąć udział w przygotowaniach oraz realizacji wydarzenia La Solidaire de Brest – jednego z najważniejszych lokalnych biegów o charakterze społecznym.
To wyjątkowa szansa, aby rozwinąć swoje kompetencje, poszerzyć perspektywę i przeżyć intensywny tydzień w środowisku, które łączy sport, edukację i działania na rzecz społeczności.
Podstawowe informacje
Nazwa
Program Promoting sustainable and inclusive physical activity in the city
Cel
Szkolenie ma na celu rozwój praktycznych kompetencji związanych z planowaniem i organizacją zrównoważonych wydarzeń sportowych, z uwzględnieniem specyfiki lokalnego kontekstu społecznego, przestrzennego i instytucjonalnego. Program opiera się na bezpośredniej współpracy z lokalnymi instytucjami i władzami regionu Brest oraz na aktywnym udziale w przygotowaniach do inkluzyjnego biegu charytatywnego „La Solidaire de Brest”.
Forma i czas trwania inicjatywy
Inicjatywa będzie realizowana w formule hybrydowej na uczelni partnerskiej SEA-EU – Uniwersytecie Zachodniej Bretanii we Francji. Spotkania online zaplanowano na okres od stycznia do marca 2026 roku. Część stacjonarna odbędzie się w Breście w dniach 27-30 marca 2026 (warsztaty).
Program
Część wirtualna: 3–4 godz.
Ogólne wprowadzenie do kursu intensywnego
Ankieta online dotycząca własnych praktyk sportowych, roli sportu w miejscu zamieszkania oraz znaczenia lokalnych interesariuszy
Wprowadzenie do zarządzania projektami i narzędzi (w tym cyfrowych)
Wykład online (Mariana Geets)
Część stacjonarna: 28–30 godz. w Breście
Wykłady:
Prezentacja: harmonogram tygodnia / prowadzący / uczestnicy / oczekiwania / zasady oceny + ćwiczenia integracyjne (1,5 godz.)
Zrównoważony rozwój i inkluzja: analiza pojęć i ich zastosowania w organizacji wydarzeń sportowych (3 godz.)
Diagnoza terytorialna i jej związek ze sportem (2 godz.)
Parasport i inkluzja („Handisport”) w Breście (1 godz.)
Warsztaty:
Wprowadzenie do języka francuskiego (1 godz.)
Zarządzanie projektami: praca grupowa nad organizacją wydarzenia / metody i narzędzia (w tym cyfrowe) (3 godz.)
Sesje pracy grupowej przygotowujące do oceny
Sesje ewaluacyjne (2 godz.)
Udział w ostatnich etapach organizacyjnych wydarzenia La Solidaire de Brest (razem ze studentami L3) (2–3 godz.)
Aktywność fizyczna:
Bieg na orientację lub przygotowanie fizyczne dla biegaczy (2 godz.)
Sporty wodne (3,5 godz.)
Wizyty:
Wizyta terenowa (lokalne obiekty i interesariusze) – oprowadzanie przez studentów M1 Sport Management (6 godz.)
Udział jako wolontariusz lub biegacz w wydarzeniu La Solidaire de Brest
Szczegółowy program zostanie opublikowany w lutym.
Efekty uczenia
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- Wiedza z zakresu planowania i promowania zrównoważonej oraz inkluzywnej aktywności fizycznej w środowisku miejskim.
- Umiejętność projektowania i wdrażania działań zwiększających dostępność aktywności fizycznej dla różnych grup mieszkańców.
- Kompetencje społeczne w zakresie współpracy, komunikacji i odpowiedzialnego działania na rzecz zdrowia publicznego w mieście.
Efekty uczenia:
• Wiedza:
1.1. Zna podstawowe koncepcje zrównoważonej i inkluzywnej aktywności fizycznej w przestrzeni miejskiej.
1.2. Rozumie, jak środowisko miejskie wpływa na poziom aktywności fizycznej różnych grup społecznych.
1.3. Zna przykłady narzędzi i dobrych praktyk wspierających aktywność fizyczną w miastach.
• Umiejętności:
2.1. Potrafi analizować potrzeby mieszkańców i bariery utrudniające podejmowanie aktywności fizycznej.
2.2. Umie projektować działania, programy lub rozwiązania przestrzenne wspierające aktywność fizyczną w sposób inkluzywny.
2.3. Stosuje narzędzia oceny i ewaluacji skuteczności wdrażanych rozwiązań.
• Kompetencje społeczne:
3.1. Potrafi działać w sposób odpowiedzialny, uwzględniając potrzeby różnych grup mieszkańców i zasady równości.
3.2. Efektywnie współpracuje z lokalnymi partnerami i społecznością miejską.
3.3. Wykazuje inicjatywę w organizacji i wspieraniu wydarzeń sportowych w mieście.
Kryteria efektów uczenia się
| Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
| 1.1. Zna podstawowe koncepcje zrównoważonej i inkluzywnej aktywności fizycznej | 1.1.1. Definiuje pojęcia związane ze zrównoważoną i inkluzywną aktywnością; 1.1.2. Rozpoznaje czynniki wpływające na aktywność mieszkańców | Test |
| 1.2. Rozumie wpływ środowiska miejskiego na poziom aktywności różnych grup | 1.2.1. Opisuje, jak infrastruktura miejska wspiera lub ogranicza aktywność; 1.2.2. Wskazuje różnice między potrzebami różnych grup mieszkańców | Test |
| 1.3. Zna przykłady narzędzi i dobrych praktyk wspierających aktywność fizyczną w miastach | 1.3.1. Porównuje przykłady działań z różnych miast; 1.3.2. Wymienia narzędzia planistyczne i edukacyjne | Test |
| 2.1. Potrafi analizować potrzeby mieszkańców i bariery utrudniające podejmowanie aktywności fizycznej. | 2.1.1. Identyfikuje bariery architektoniczne, społeczne i psychologiczne; 2.1.2. Dobiera odpowiednie metody oceny potrzeb | Test |
| 2.2. Umie projektować działania, programy lub rozwiązania przestrzenne wspierające aktywność fizyczną w sposób inkluzywny. | 2.2.1. Opracowuje propozycję działań inkluzywnych; 2.2.2. Uzasadnia dobór metod i rozwiązań | Test |
| 2.3. Stosuje narzędzia oceny i ewaluacji skuteczności wdrażanych rozwiązań. | 2.3.1. Wykonuje analizę skuteczności działań; 2.3.2. Interpretuje wyniki i proponuje modyfikacje | Test |
| 3.1. Potrafi działać w sposób odpowiedzialny, uwzględniając potrzeby różnych grup mieszkańców i zasady równości. | 3.1.1. Ujmuje w działaniach zasady równości i dostępności; 3.1.2. Wskazuje etyczne aspekty promowania aktywności | Test |
| 3.2. Efektywnie współpracuje z lokalnymi partnerami i społecznością miejską. | 3.2.1. Aktywnie uczestniczy w zadaniach grupowych; 3.2.2. Komunikuje pomysły w sposób zrozumiały i otwarty | Test |
| 3.3. Wykazuje inicjatywę w organizacji i wspieraniu wydarzeń sportowych w mieście. | 3.3.1. Samodzielnie proponuje działania wspierające wydarzenie; 3.3.2. Angażuje się w realizację zadań praktycznych podczas wydarzenia | Test |
Wymagania
Uczestnicy
Do rekrutacji na inicjatywę może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej inicjatywy. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować inicjatywy przebywając na jakimkolwiek urlopie.
W przypadku komponentu wirtualnego Uczestnicy są zobowiązani do posiadania dostępu do Internetu, oraz komputera ze sprawnym systemem audio (głośniki/słuchawki i mikrofon), kamerą.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego. Jednym z elementów formularza jest list motywacyjny uzasadniający wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji. W liście należy zawrzeć informacje w jaki sposób temat mobilności łączy się z pracą zawodową oraz jak wpłynie na rozwój uczestnika. Formularz należy wypełnić i wysłać do 17 grudnia 2025 roku.
Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową. Środki na ten cel przewidziano dla 2 osób. Do odbycia mobilności mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły powyższe wymagania.
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych opisanych w Regulaminie Projektu § 2 pkt 8. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika | ||
| poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B1 | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| Kryteria merytoryczne | Punktacja | |
| 1 | ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji | 0-5 |
| 2 | zgodność zakresu tematycznego mobilności z pracą zawodową | 0-5 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 19 grudnia 2025 roku. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie Oferta – SEA -EU.
Zasady uczestnictwa
Udział w mobilności dla zakwalifikowanych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dofinansowanie
Dofinansowanie może być przyznane na realizację mobilności trwających od 27 do 30 marca 2026 roku w tym dwa dni na podróż. Dofinansowanie jest wypłacone w formie ryczałtu w wysokości 4100 zł Z dofinansowania należy opłacić koszty podróży, zakwaterowania i diet. Szczegółowy wykaz stawek dofinansowania znajduje się na stronie.
Dokumentacja przed inicjatywą
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia inicjatywy są zobowiązane do:
- elektronicznego pre-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności przed kursem,
- wniosku o delegację na portalu pracownika,
- danych do przelewu,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
Dokumentacja po inicjatywie
Osoby, które zakończą inicjatywę są zobowiązane:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności po zrealizowanym kursie
- przedstawienia oryginału zaświadczenia o pobycie w uczelni partnerskiej
- dostarczenia programu wydarzenia zaopatrzonego w pieczęć i podpis Organizatora
Ukończenie mobilności
Osoby, które ukończą mobilność otrzymają zaświadczenie o odbyciu kursu. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie posttestu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego