Szkolenie poświęcone jest nowoczesnym podejściom do dydaktyki akademickiej i metodom, które zwiększają zaangażowanie studentów w proces uczenia się. Uczestnicy poznają różnorodne strategie wspierające aktywne uczenie się, w tym storytelling jako narzędzie przekazywania wiedzy i budowania narracji w kontekście akademickim. Program obejmuje także praktyczne wprowadzenie do modelu odwróconej klasy (flipped classroom), który pozwala studentom lepiej przygotowywać się do zajęć i aktywniej uczestniczyć w dyskusjach. Ważnym elementem szkolenia jest zastosowanie podejścia design thinking w edukacji – od rozpoznawania potrzeb po wspólne projektowanie rozwiązań – oraz rozwijanie umiejętności pracy z metodą projektową (project-based learning), która wspiera samodzielność, współpracę i krytyczne myślenie studentów.
English version: Training – Conducting Classes Using Modern Teaching Methods
Podstawowe informacje
Nazwa
Szkolenie: Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania
Cel
Powyższe szkolenie ma na celu zapoznanie nauczycieli akademickich z nowoczesnymi metodami pracy, które można wykorzystać podczas zajęć np.: Storytelling, metoda odwróconej klasy czy Design thinking, które przyczynią się do aktywizacji studentów i zaangażowania ich w proces uczenia się.
Forma i czas trwania inicjatywy
Szkolenie będzie realizowane w formie hybrydowej w Uniwersytecie Gdańskim przez Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu, ul. Armii Krajowej 110, kampus SOPOT. Całość szkolenia trwa 12 h. Przewidziano dwa spotkania: 24.11.2025, godz. 14:00-19:00 (on-line) oraz 08.12.2025, godz. 15:00-20:00, stacjonarnie, sala 111 (budynek biblioteki ekonomicznej w Sopocie).
Prowadząca szkolenie: dr Anna Kot
Program
- Nowoczesne podejście do dydaktyki na uczelni wyższej
- Storytelling w dydaktyce (wykorzystanie opowieści jako narzędzia przekazywania wiedzy, struktura dobrej narracji w kontekście akademickim)
- Flipped classroom/odwrócona klasa (zasady modelu odwróconego nauczania, przykłady wdrożeń w szkolnictwie wyższym)
- Design thinking w edukacji (etapy procesu design thinking w pracy dydaktycznej, rozwiązywanie problemów i projektowanie rozwiązań w zespołach studenckich)
- Metoda projektowa/project-based learning (planowanie i prowadzenie zajęć opartych na pracy projektowej, ocena efektów uczenia się w projektach zespołowych
- Projektowanie angażujących zajęć i techniki aktywizujące studentów
- Praktyczne zastosowanie metod.
Efekty uczenia się
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- projektowanie nowoczesnych zajęć akademickich z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych
- stosowanie storytellingu jako narzędzia przekazywania wiedzy
- stosowanie modelu odwróconej klasy w praktyce dydaktycznej z dostosowaniem do specyfiki przedmiotu i grupy studentów
- wykorzystywanie design thinking do wspólnego rozwiązywania problemów edukacyjnych i projektowania działań w zespołach studenckich
- planowanie i prowadzenie zajęć opartych na metodzie projektowej
- tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem różnorodnych technik aktywizujących studentów
- praktycznie stosowanie nowoczesnych metody w codziennej pracy dydaktycznej w odniesieniu do celów kształcenia.
Efekty uczenia:
1.Wiedza
Uczestnik szkolenia:
1.1.Zna nowoczesne podejścia do dydaktyki akademickiej, w tym koncepcje aktywnego uczenia się
1.2.Rozumie rolę storytellingu w procesie dydaktycznym oraz zna strukturę skutecznej opowieści edukacyjnej
1.3.Zna zasady modelu odwróconej klasy i przykłady jego zastosowania w szkolnictwie wyższym
1.4.Zna etapy procesu design thinking i jego zastosowanie w edukacji
1.5.Zna założenia metody projektowej (project-based learning) oraz sposoby oceny efektów uczenia się w projektach zespołowych
2.Umiejętności
Uczestnik szkolenia:
2.1 Potrafi zaprojektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem storytellingu jako narzędzia przekazywania wiedzy
2.2 Umie zastosować model odwróconej klasy w planowaniu i prowadzeniu zajęć
2.3 Potrafi wykorzystać design thinking do rozwiązywania problemów edukacyjnych i projektowania rozwiązań w pracy ze studentami
2.4 Umie zaplanować i przeprowadzić zajęcia oparte na metodzie projektowej, w tym ocenić efekty pracy zespołowej studentów
2.5 Potrafi dobrać i zastosować techniki aktywizujące odpowiednie do celów dydaktycznych i profilu studentów
3.Kompetencje społeczne
Uczestnik szkolenia:
3.1 Wykazuje gotowość do eksperymentowania z nowymi metodami dydaktycznymi i refleksji nad własną praktyką nauczania
3.2 Potrafi pracować zespołowo w kontekście projektowania dydaktyki oraz wspierać współpracę studentów
3.3 Dba o angażowanie studentów w proces uczenia się poprzez tworzenie przestrzeni do dialogu i współpracy
3.4 Wykazuje otwartość na innowacje dydaktyczne i dostosowywanie metod do zmieniających się potrzeb edukacyjnych.
Kryteria efektów uczenia się
| Efekt uczenia się Uczestnik: | Kryteria weryfikacji Uczestnik: | Forma weryfikacji |
| 1.1. Zna nowoczesne podejścia do dydaktyki akademickiej, w tym koncepcje aktywnego uczenia się | Potrafi wskazać i opisać co najmniej trzy koncepcje aktywnego uczenia się stosowane w szkolnictwie wyższym | test |
| 1.2 Rozumie rolę narracji i storytellingu w procesie dydaktycznym oraz zna strukturę skutecznej opowieści edukacyjnej | Potrafi wyjaśnić, czym jest storytelling w edukacji i jakie są jego kluczowe elementy, wskazuje przykłady zastosowania w kontekście akademickim | test |
| 1.3 Zna zasady modelu odwróconej klasy (flipped classroom) i przykłady jego zastosowania w szkolnictwie wyższym | Opisuje główne założenia modelu odwróconej klasy oraz jego zalety i ograniczenia, podaje przykłady zastosowania w przedmiotach akademickich | test |
| 1.4 Zna etapy procesu design thinking i jego zastosowanie w edukacji | Wymienia i opisuje kolejne etapy procesu design thinking | test |
| 1.5 Zna założenia metody projektowej (project-based learning) oraz sposoby oceny efektów uczenia się w projektach zespołowych | Opisuje strukturę zajęć opartych na pracy projektowej, wskazuje kryteria oceny efektów uczenia się w projektach zespołowych | test |
| 2.1 Potrafi zaprojektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem storytellingu jako narzędzia przekazywania wiedzy | Opracowuje scenariusz zajęć zawierający elementy narracji edukacyjnej dobierając strukturę opowieści adekwatną do tematu i celu dydaktycznego. | test
|
| 2.2 Umie zastosować model odwróconej klasy w planowaniu i prowadzeniu zajęć | Przygotowuje materiały do samodzielnego przyswojenia przez studentów przed zajęciami. | test |
| 2.3 Potrafi wykorzystać design thinking do rozwiązywania problemów edukacyjnych i projektowania rozwiązań w pracy ze studentami | Projektuje działania dydaktyczne zgodne z etapami procesu design thinking wykorzystując narzędzia wspierające kreatywne rozwiązywanie problemów edukacyjnych | test |
| 2.4 Umie zaplanować i przeprowadzić zajęcia oparte na metodzie projektowej, w tym ocenić efekty pracy zespołowej studentów | Tworzy plan pracy projektowej uwzględniający cele, etapy i zasady współpracy | test |
| 2.5 Potrafi dobrać i zastosować techniki aktywizujące odpowiednie do celów dydaktycznych i profilu studentów | Dobiera techniki aktywizujące odpowiednie do typu zajęć i profilu studentów | test |
| 3.1 Wykazuje gotowość do eksperymentowania z nowymi metodami dydaktycznymi i refleksji nad własną praktyką nauczania | Potrafi dokonać samooceny i refleksji nad skutecznością zastosowanych rozwiązań | test |
| 3.2 Potrafi pracować zespołowo w kontekście projektowania dydaktyki oraz wspierać współpracę studentów | Wykazuje umiejętność wspierania współpracy i komunikacji w grupach studenckich. | test |
| 3.3 Dba o angażowanie studentów w proces uczenia się poprzez tworzenie przestrzeni do dialogu i współpracy | Wykorzystuje metody umożliwiające studentom aktywne uczestnictwo w zajęciach | test |
| 3.4 Wykazuje otwartość na innowacje dydaktyczne i dostosowywanie metod do zmieniających się potrzeb edukacyjnych | Śledzi nowe trendy w edukacji i uwzględnia je w planowaniu działań dydaktycznych | test |
Wymagania dla inicjatywy
Uczestnicy
Do rekrutacji na inicjatywę może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej inicjatywy. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować inicjatywy przebywając na jakimkolwiek urlopie. Organizatorzy szkoleń kierują zaproszenie do pracowników zaangażowanych w realizację wspólnych kierunków lub anglojęzycznych kierunków studiów na UG. Pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby z wspólnych kierunków SEA-EU.
W przypadku kursu on-line Uczestnicy są zobowiązani do posiadania dostępu do Internetu, oraz komputera ze sprawnym systemem audio (głośniki/słuchawki i mikrofon), kamerą i spełniającego wymagania aplikacji MsTeams.
Pod zaangażowaniem w realizację wspólnych kierunków SEA-EU na UG rozumie się:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku angielskim
- współtworzenie programów kształcenia
- współpracę w tworzeniu materiałów dydaktycznych
- opiekę naukową nad studentami
- organizację mobilności krótkoterminowych
- ewaluację i rozwój programów
Pod zaangażowaniem w anglojęzyczne kierunki studiów UG rozumie się kierunki:
- Chemistry with a specialization Digital Chemistry
- International Business
- Logistics and Mobility
- Cultural Communication
- Criminology and Criminal Justice
- Quantum Information Technology
- Finance and Accounting with a specialization Financial Analyst
- Finance and Accounting
- Informatics and Econometrics with a specialization Business Informatics Management
- Tourism and Hospitality
- Global Studies
- Marine Biotechnology
- inne, które powstaną w trakcie trwania projektu.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego: Formularz rejestracyjny/Registration form - NAWA Szkolenie: – Wypełnij formularz do 16.11.2025 r.
Liczba miejsc na szkolenie jest ograniczona i wynosi 12 osób. W przypadku zapisania się na dwa szkolenia, drugie zgłoszenie zostanie umieszczone na liście rezerwowej. Do odbycia szkolenia mogą być zakwalifikowane osoby, które wypełniły formularz zgłoszeniowy oraz uzyskały największą liczbę punktów (według kolejności z listy rankingowej).
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do udziału w szkoleniu są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki szkolenia dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego,
- dokonania rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu – szczegółowa instrukcja zostanie przesłana po ogłoszeniu wyników rekrutacji
Kolejność
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy2.0@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika UG | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU lub zaangażowanie w anglojęzyczne kierunki studiów UG | ||
| 2 | Kryteria merytoryczne | Punktacja |
| zaangażowanie w anglojęzyczne kierunki studiów UG | 0/1 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: 1 obszar | 0/2 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: od 2 do 4 obszarów | 0/3-5 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: więcej niż 4 obszary | 0/6 | |
| Pytanie otwarte | 0-3 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 18.11.2025 r. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie.
Zasady udzielenia wsparcia
Udział w szkoleniu dla zakwalifikowanych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dokumentacja przed szkoleniem
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do udziału w szkoleniu są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki szkolenia dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
Dokumentacja po szkoleniu
Osoby, które zakończą szkolenie są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, który mierzy stan wiedzy i umiejętności uczestników po zakończonym szkoleniu.
Ukończenie szkolenia
Szkolenie: Osoby, które ukończą szkolenie z obecnością minimum 70% otrzymają zaświadczenie o odbyciu szkolenia. Osoby, które według wyniku testu podniosły swoje kompetencje uzyskają certyfikat
Do wszystkich: Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie posttestu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy2.0@ug.edu.pl
Ukończenie jednego ze szkoleń organizowanych w ramach projektu SEA-nergy 2 jest jednym z warunków udziału w rekrutacji do mobilności dydaktycznych organizowanych w kolejnych etapach realizacji projektu SEA-nergy 2.
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy 2”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego