Wspólne kierunki studiów SEA-EU to jeden z najbardziej innowacyjnych elementów współpracy europejskich uniwersytetów nadmorskich – projekt, który realnie zmienia sposób kształcenia i otwiera studentów oraz kadrę na nowe, międzynarodowe możliwości. Aby te programy mogły rozwijać się z pełnym potencjałem, potrzebujemy zaangażowanych nauczycieli akademickich, gotowych do poszerzania swoich umiejętności i dzielenia się doświadczeniem w międzynarodowym środowisku. Dlatego zapraszamy do udziału w mobilnościach, które pozwalają nie tylko doskonalić kompetencje dydaktyczne, cyfrowe czy międzykulturowe, ale również stać się aktywną częścią europejskiej wspólnoty akademickiej. Udział w programie to okazja do poznania innowacyjnych metod nauczania, współpracy z zespołami kierunków międzynarodowych, prowadzenia zajęć dla studentów z różnych krajów i przenoszenia zdobytej wiedzy do codziennej pracy na Uniwersytecie Gdańskim.
Podstawowe informacje
Mobilność dydaktyczna kadry UG zaangażowanej w realizację wspólnych kierunków studiów SEA-EU. Nabór 1
Cel:
Celem inicjatywy jest realizacja międzynarodowej wymiany oraz podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich Uniwersytetu Gdańskiego zaangażowanych w prowadzenie zajęć na wspólnych kierunkach studiów SEA-EU w wybranym przez uczestnika obszarze: kompetencje międzykulturowe, dydaktyczne lub cyfrowe. Obowiązkową częścią wymiany jest także przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów uczelni partnerskiej.
Każdy uczestnik jest zobowiązany, na etapie rejestracji na mobilność, do deklaracji obszaru podnoszenia kompetencji oraz formy udziału (seminaria, spotkania zespołów kierunkowych, wizyty studyjne, warsztaty doskonalące metody nauczania, inna zaproponowana przez uczestnika forma podniesienia kompetencji).
Program wspiera międzynarodową wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, doskonalenie metod nauczania w języku angielskim z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i dydaktyki hybrydowej, oraz wzmacnianie umiejętności pracy z grupami wielokulturowymi. Obejmuje także i dostosowywanie treści do różnych kontekstów edukacyjnych w międzynarodowym środowisku akademickim.
Forma i czas trwania inicjatywy:
Inicjatywa będzie realizowana stacjonarnie na jednej z uczelni partnerskich SEA-EU, zgodnie z zadeklarowanym wyborem uczestnika mobilności: Uniwersytet w Kadyksie (Hiszpania), Uniwersytet Zachodniej Bretanii (Francja) lub Uniwersytet Parthenope w Neapolu (Włochy). Mobilności wytypowane w rekrutacji do naboru 1 realizowane będą w terminie 01.01.2026 – 30.06.2026.
Efekty uczenia
Możliwe obszary rozwoju kompetencji – do wyboru przez uczestnika
Uczestnicy mogą wybierać podnoszenie kompetencji w jednym z trzech obszarów:
Obszar 1: Kompetencje międzykulturowe
- Rozpoznawanie i interpretacja różnic w stylach komunikacji, postrzeganiu autorytetu i podejściu do nauki w kontekście wielokulturowym
- Budowanie inkluzywnego i wspierającego środowiska pracy/nauki w zespołach międzynarodowych
Obszar 2: Kompetencje dydaktyczne
- Umiejętność mentoringu i wspierania indywidualnego rozwoju studentów o różnym pochodzeniu
- Zdolność projektowania zajęć i materiałów dydaktycznych w środowisku międzynarodowym
Obszar 3: Kompetencje cyfrowe
- Praktyczne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych w edukacji
- Obsługa platform e-learningowych i narzędzi do komunikacji wirtualnej
Formy realizacji rozwoju kompetencji – do wyboru (uczestnik ustala formę z instytucją przyjmującą):
Uczestnicy realizują cele rozwojowe poprzez:
- Seminaria – wykłady i dyskusje tematyczne
- Spotkania zespołów kierunkowych – wymiana doświadczeń i współpraca w grupach tematycznych
- Wizyty studyjne – poznanie dobrych praktyk w instytucjach partnerskich
- Warsztaty doskonalące – praktyczne zajęcia dotyczące metod nauczania i narzędzi dydaktycznych
- Inna forma podniesienia kompetencji – propozycja uczestnika
Efekty uczenia (zgodnie z zadeklarowanym wyborem 1 z 3 obszarów):
1. Obszar 1: Kompetencje międzykulturowe
1.1. Wiedza - Uczestnik:
1.1.1. Zna różne systemy edukacyjne i style pracy w poszczególnych krajach europejskich
1.1.2. Rozumie, jakie normy kulturowe mogą być źródłem nieporozumień w komunikacji międzynarodowej
1.2. Umiejętności - Uczestnik:
1.2.1. Potrafi pracować efektywnie w zespołach złożonych z osób z różnych krajów i kultur
1.2.2. Potrafi zidentyfikować możliwe źródła konfliktów wynikające z różnic kulturowych
1.3 Kompetencje społeczne - Uczestnik:
1.3.1. Ma świadomość znaczenia wielokulturowości w środowisku akademickim
1.3.2. Jest gotowa/-y budować zaufanie w zespołach międzynarodowych
2. Obszar 2: Kompetencje dydaktyczne
2.1. Wiedza - Uczestnik:
2.1.1. Rozumie zasady mentoringu i wspierania indywidualnego rozwoju studentów
2.2.2. Zna specyficzne potrzeby nauczania w środowisku międzykulturowym i międzynarodowym
2.3 Umiejętności - Uczestnik:
2.3.1. Umie adaptować materiały dydaktyczne do potrzeb studentów z różnych środowisk kulturowych
2.3.2. Potrafi tworzyć i wykorzystywać materiały dydaktyczne dostosowane do nauczania hybrydowego/online
2.3. Kompetencje społeczne - Uczestnik:
2.3.1. Wykazuje empatię wobec różnych stylów uczenia się studentów
2.3.2. Jest zaangażowana/-y w podnoszenie jakości i atrakcyjności prowadzonych zajęć
3. Obszar 3: Kompetencje cyfrowe
3.1 Wiedza - Uczestnik:
3.1.1. Posiada wiedzę na temat funkcjonalności platform e-learningowych i narzędzi komunikacji wirtualnej
3.1.2. Zna możliwości tworzenia zasobów cyfrowych i materiałów multimedialnych
3.2. Umiejętności - Uczestnik:
3.2.1. Umie pracować z platformami e-learningowymi, zarządzać kursami i monitorować aktywność uczestników
3.2.2. Potrafi zidentyfikować potencjalne zagrożenia związane z wykorzystaniem AI i technologii cyfrowych
3.3. Kompetencje społeczne- Uczestnik:
3.3.1. Ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i jest gotowa/-y do uczenia się nowych narzędzi
3.3.2. Jest skłonna/-y dzielić się wiedzą o narzędziach cyfrowych z kolegami/koleżankami
| Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
| OBSZAR 1: KOMPETENCJE MIĘDZYKULTUROWE: | ||
| 1.1.1. Zna różne systemy edukacyjne i style pracy w poszczególnych krajach europejskich | Uczestnik potrafi wymienić cechy charakterystyczne systemu edukacji na uczelni przyjmującej i jest w stanie opisać różnice w stylu pracy w stosunku do uczelni rodzimej. | test |
| 1.1.2. Rozumie, jakie normy kulturowe mogą być źródłem nieporozumień w komunikacji międzynarodowej | Uczestnik potrafi zidentyfikować przykłady norm kulturowych mogących powodować nieporozumienia w komunikacji w zespole międzynarodowym i potrafi wyjaśnić wpływ różnego podejścia do autorytetu na komunikację. | test |
| 1.2.1. Potrafi pracować efektywnie w zespołach złożonych z osób z różnych krajów i kultur | Uczestnik demonstruje zdolność do dostosowania się do różnych stylów współpracy i zna strategie wspierania współpracy w zespołach międzynarodowych. | test |
| 1.2.2. Potrafi zidentyfikować możliwe źródła konfliktów wynikające z różnic kulturowych | Uczestnik potrafi dokonać analizy potencjalnych źródeł nieporozumień i zaproponować alternatywne interpretacje zachowania na podstawie różnych perspektyw kulturowych. | test |
| 1.3.1. Ma świadomość znaczenia wielokulturowości w środowisku akademickim | Uczestnik wykazuje postawę zaangażowania w międzynarodowy dialog akademicki i jest gotowa/-y do uczenia się z doświadczeń kolegów z instytucji partnerskich, poszerzając perspektywę własnej pracy naukowej. | test |
| 1.3.2. Jest gotowa/-y budować zaufanie w zespołach międzynarodowych | Uczestnik potrafi wskazać działania wspierające integrację w międzynarodowych środowiskach akademickich. | test |
| OBSZAR 2: KOMPETENCJE DYDAKTYCZNE: | ||
| 2.1.1. Rozumie zasady mentoringu i wspierania indywidualnego rozwoju studentów | Uczestnik posiada wiedzę na temat współczesnych podejść do mentoringu, relacji mentor-mentee, oraz praktycznych narzędzi wspierających wieloaspektowy rozwój studentów. | test |
| 2.1.2. Zna specyficzne potrzeby nauczania w środowisku międzykulturowym i międzynarodowym | Uczestnik wykazuje zrozumienie różnorodności kulturowej w środowisku akademickim i wie, jak dostosować metody nauczania do potrzeb studentów o różnym pochodzeniu. | test |
| 2.2.1. Umie adaptować materiały dydaktyczne do potrzeb studentów z różnych środowisk kulturowych | Uczestnik potrafi modyfikować treści, przykłady i tempo nauczania w taki sposób, by były one dostępne i angażujące dla studentów z różnorodnym pochodzeniem i doświadczeniem. | test |
| 2.2.2. Potrafi tworzyć i wykorzystywać materiały dydaktyczne dostosowane do nauczania hybrydowego/online | Uczestnik wykazuje zdolność do opracowania zasobów edukacyjnych funkcjonujących zarówno w kontekście tradycyjnym, jak i zdalnym, z uwzględnieniem specyfiki każdego formatu. | test |
| 2.3.1. Wykazuje empatię wobec różnych stylów uczenia się studentów | Uczestnik dostrzega indywidualne różnice w sposobach uczenia się i wykazuje zrozumienie dla potrzeb specyficznych studentów, adaptując swoje podejście do nauczania. | test |
| 2.3.2. Jest zaangażowana/-y w podnoszenie jakości i atrakcyjności prowadzonych zajęć | Uczestnik wykazuje aktywne zainteresowanie doskonaleniem swojej pracy dydaktycznej i jest otwarta/-y na zmianę, eksperymentowanie i wdrażanie innowacji w nauczaniu. | test |
| OBSZAR 3: KOMPETENCJE CYFROWE: | ||
| 3.1.1. Posiada wiedzę na temat funkcjonalności platform e-learningowych i narzędzi komunikacji wirtualnej | Uczestnik ma orientację w dostępnych platformach i narzędziach, zna ich możliwości oraz ograniczenia, i wie, jak mogą być wykorzystywane w celach edukacyjnych. | test |
| 3.1.2. Zna możliwości tworzenia zasobów cyfrowych i materiałów multimedialnych | Uczestnik posiada wiedzę o dostępnych narzędziach i technologiach umożliwiających tworzenie zasobów cyfrowych i rozumie ich potencjał w edukacji. | test |
| 3.2.1. Umie pracować z platformami e-learningowymi, zarządzać kursami i monitorować aktywność uczestników | Uczestnik wykazuje zdolność do praktycznego obsługiwania platform edukacyjnych, tworzenia i organizowania kursów oraz wykorzystywania funkcji analitycznych do śledzenia postępów uczestników. | test |
| 3.2.2. Potrafi zidentyfikować potencjalne zagrożenia związane z wykorzystaniem AI i technologii cyfrowych | Uczestnik wykazuje umiejętność rozpoznawania ryzyka związanego z technologią, potencjalnych nieprawidłowości i potrafi stosować rozwiązania zaradcze w celu minimalizacji zagrożeń. | test |
| 3.3.1. Ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i jest gotowa/-y do uczenia się nowych narzędzi | Uczestnik wykazuje otwartość wobec zmian technologicznych i wykazuje inicjatywę w poznawaniu nowych narzędzi, które mogą wspierać jej/-jego pracę zawodową. | test |
| 3.3.2. Jest skłonna/-y dzielić się wiedzą o narzędziach cyfrowych z kolegami/koleżankami | Uczestnik wykazuje postawę współpracy i gotowość do wspierania kolegów w zdobywaniu kompetencji cyfrowych, przyczyniając się do podwyższenia poziomu cyfryzacji w instytucji. | test |
Wymagania dla inicjatywy
Uczestnicy:
Do rekrutacji na inicjatywę może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej inicjatywy. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować inicjatywy przebywając na jakimkolwiek urlopie. Mobilności dydaktyczne podnoszące kompetencje kierowane są do pracowników zaangażowanych w realizację wspólnych kierunków SEA-EU na UG.
Pod zaangażowaniem w realizację wspólnych kierunków SEA-EU na UG rozumie się:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku angielskim
- współtworzenie programów kształcenia
- współpracę w tworzeniu materiałów dydaktycznych
- opiekę naukową nad studentami
- organizację mobilności krótkoterminowych
- ewaluację i rozwój programów
Rekrutacja:
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego Formularz rejestracyjny/Registration form- NAWA-Mobilność/Mobility w terminie od 1- 14.12.2025 r. (formularz będzie aktywny tylko w tym terminie). W 1 naborze przyznamy środki dla maksymalnie 15 mobilności realizowanych w okresie 1.01-30.06.2026. Każda osoba przystępująca do rekrutacji jest zobowiązana do wskazania wybranego przez siebie obszaru rozwoju kompetencji.
Do odbycia mobilności mogą być zakwalifikowane osoby, które wypełniły formularz zgłoszeniowy i spełniają następujące wymagania formalne:
- deklaracja znajomości języka angielskiego
- deklaracja o realizacji zajęć (zaangażowaniu) na wspólnych kierunkach w ramach sojuszu SEA-EU
- potwierdzenie ukończenia szkolenia (należy wgrać uzyskany certyfikat)
- deklaracja o zatwierdzeniu przyjęcia na mobilność i realizacji zajęć dydaktycznych na uczelni przyjmującej
- wskazanie obszaru (kompetencje międzykulturowe, dydaktyczne lub cyfrowe) i planowanej formy podniesienia kompetencji, która zostanie zrealizowana podczas mobilności
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy2.0@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne:
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika UG | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU | ||
| 2 | Kryteria merytoryczne | Punktacja |
| Zgodność zakresu tematycznego inicjatywy z realizowanej pracą zawodową | 0-5 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU : 1 obszar | 0/1 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU : 2-4 obszary | 0/2-4 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU : >4 obszarów | 0/5 |
Wyniki rekrutacji:
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 17.12.2025 r. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie Oferta – SEA -EU.
Zasady udzielenia wsparcia
Dofinansowanie:
Dofinansowanie może być przyznane na realizację mobilności trwających od 3 do 7 dni łącznie z podróżą. Realizacja zajęć dydaktycznych musi trwać minimum 2 dni. Liczba realizowanych godzin dydaktycznych: minimum 8.
Z dofinansowania należy opłacić koszty podróży, zakwaterowania i diet.
Dofinansowanie jest wypłacane w formie ryczałtu w wysokości:
| Koszty utrzymania i zakwaterowania | Dzienna stawka |
| Chorwacja, Niemcy, Francja, Malta, Włochy, Hiszpania, Portugalia | PLN 400.00 |
| Norwegia | PLN 500.00 |
| Koszty podróży | Stawka jednorazowa |
| Chorwacja, Niemcy | PLN 1,500.00 |
| Francja, Malta, Włochy, Norwegia | PLN 2,000.00 |
| Hiszpania, Portugalia | PLN 3,000.00 |
| Stypendium | Dzienna stawka |
| Stypendium (tylko krótkoterminowe) | PLN 250.00 |
Dokumentacja przed inicjatywą:
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia inicjatywy są zobowiązane do przekazania następujących dokumentów:
- wypełniony formularz z danymi do przelewu (formularz MS Forms)
- wniosek o delegację (wniosek o zgodę na wyjazd zagraniczny w Portalu Pracownika)
- wypełniony pre-test (formularz MS Forms)
- potwierdzenie rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu (pdf wniosku)
- program aktywności dydaktycznej (którą uczestnik przeprowadza w instytucji przyjmującej) w tym zakres tematyczny, opis grupy docelowej, standard wymagań: efekty uczenia, kryteria i metody weryfikacji efektów
- program aktywności podnoszącej kompetencje (w której uczestnik bierze udział w instytucji przyjmującej) z wybranego na etapie rejestracji obszaru
Dokumentacja po inicjatywie:
Osoby, które zakończą inicjatywę są zobowiązane do przekazania następujących dokumentów:
- wypełniony post-test (formularz MS Forms)
- zaświadczenie o odbytej mobilności dydaktycznej od instytucji przyjmującej
- zaświadczenie o odbytej aktywności zwiększającej kompetencje w wybranym obszarze od instytucji przyjmującej
Ukończenie mobilności:
Osoby, które zrealizują mobilność dydaktyczną otrzymają zaświadczenie o odbyciu mobilności.
Osoby, które według wyniku testu podniosły kompetencje w ramach realizowanej formy podniesienia kompetencji podczas mobilności dydaktycznej otrzymają certyfikat.
Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie post-testu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy2.0@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy 2”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego