Wrażenia z Brestu

Kultura, Nauka, Student

😍 Jaką rolę pełnią studenci w SEA-EU? Czy oprócz udziału w wielu inicjatywach takich jak warsztaty, kursy, szkoły letnie, wydarzenia kulturalne i sportowe, mogą mieć wpływ na działania sojuszu?

Odpowiedź brzmi – jak najbardziej! Najlepszym przykładem zaangażowania studentów w SEA-EU było ostatnie spotkanie komitetu Idenitity, którego działania skupiają się wokół wspierania wielokulturowości, promowaniu kompetencji językowych oraz programów społecznych. Uniwersytet Gdański reprezentował zespół z Wydziału Filologicznego w składzie: dr Magdalena Wawrzyniak-Śliwska, dr Ewa Andrzejewska oraz studenci Aleksandra Bocoń, Adam Wiśniewski.

Zachęcamy do przeczytania wrażeń z pobytu we Francji.

„Jako studenci II roku filologii angielskiej specjalności nauczycielskiej mieliśmy możliwość wyjazdu do Brestu, jednego z największych miast francuskiej Bretanii. Miało tam miejsce spotkanie społeczności SEA-EU – studentów oraz naukowców z Gdańska, Kadyksu, Brestu, Kilonii, Splitu oraz Malty. Wydarzenie miało formę dwudniowej konferencji przepełnionej ważnymi pod względem naukowym, a także społecznym, prezentacjami i panelami dyskusyjnymi.

Pierwszego dnia miał miejsce „Student’s Round Table”, podczas którego studenci dyskutowali na tematy związane z uczniem się języków, wyjazdami projektu Erasmus+, dyskryminacją językową oraz glotofobią. Całej dyskusji przypatrywali się naukowcy, którzy jako publiczność mogli kierować pytania do uczestników. Następnie zamieniliśmy się rolami i przyszła pora na zaprezentowanie wyników badań nad językami regionalnymi oraz akcentami w mowie ojczystej ekspertów. Po tej części mieliśmy możliwość zwiedzania malowniczego, portowego miasta – Brestu.

Drugiego dnia odbyły się prezentacje francuskich wykładowców. W naszej opinii na szczególną uwagę zasłużyła prelekcja oraz badanie poświęcone językowi inkluzywnemu, który swoim zasięgiem miałby objąć wszystkich bez względu na kwestie binarności. Prezentacja poruszyła bardzo istotną dyskusję, w której uczestniczyli zarówno studenci jak i wykładowcy. Rozmawialiśmy na temat inkluzywności języków, którymi posługujemy się na co dzień, feminatywów oraz kwestii rozbudowanej fleksji niektórych języków. 

Wyjazd wspominamy bardzo ciepło. To była nie tylko możliwość poszerzenia własnej wiedzy na istotne tematy poruszane podczas konferencji, ale przede wszystkim możliwość wysłuchania stanowisk, opinii studentów z innych krajów. Szansa podzielenia się swoim zdaniem z gronem europejskich wykładowców, sama dyskusja i wspólne szukanie odpowiedzi na zadane pytania to wspaniałe doświadczenie, które warte było mocno wyczerpującej podróży. Oczywiście nie możemy zapomnieć o wolnym czasie, który upływał w cudownym towarzystwie wspaniałych, otwartych ludzi przy pięknej pogodzie i przepysznym jedzeniu”.

Autorzy: Aleksandra Bocoń, Adam Wiśniewski