Zapraszamy studentów zainteresowanych nowoczesnym podejściem do sportu, jego rolą w lokalnych społecznościach oraz praktycznym przygotowaniem do organizacji wydarzeń sportowych. Program łączy zajęcia online z bogatą częścią stacjonarną w Breście, obejmując wykłady, warsztaty, aktywności sportowe oraz wizyty studyjne. Uczestnicy będą mieli okazję pracować w międzynarodowych zespołach, zdobyć doświadczenie w zarządzaniu projektami, poznać narzędzia wykorzystywane w branży sportowej, a także wziąć udział w przygotowaniach oraz realizacji wydarzenia La Solidaire de Brest – jednego z najważniejszych lokalnych biegów o charakterze społecznym.
To wyjątkowa szansa, aby rozwinąć swoje kompetencje, poszerzyć perspektywę i przeżyć intensywny tydzień w środowisku, które łączy sport, edukację i działania na rzecz społeczności.
Podstawowe informacje
Nazwa
Program Promoting sustainable and inclusive physical activity in the city
Cel
Szkolenie ma na celu rozwój praktycznych kompetencji związanych z planowaniem i organizacją zrównoważonych wydarzeń sportowych, z uwzględnieniem specyfiki lokalnego kontekstu społecznego, przestrzennego i instytucjonalnego. Program opiera się na bezpośredniej współpracy z lokalnymi instytucjami i władzami regionu Brest oraz na aktywnym udziale studentów w przygotowaniach do inkluzyjnego biegu charytatywnego „La Solidaire de Brest”.
Forma i czas trwania inicjatywy
Inicjatywa będzie realizowana w formule hybrydowej na uczelni partnerskiej SEA-EU – Uniwersytecie Zachodniej Bretanii we Francji. Spotkania online zaplanowano na okres od stycznia do marca 2026 roku. Część stacjonarna odbędzie się w Breście w dniach 23–27 marca 2026 (warsztaty), a dodatkowym elementem programu będzie udział jako uczestnik lub wolontariusz w wydarzeniu „La Solidaire de Brest” w dniu 29 marca 2026 r.
Program
Część wirtualna: 3–4 godz.
Ogólne wprowadzenie do kursu intensywnego
Ankieta online dotycząca własnych praktyk sportowych, roli sportu w miejscu zamieszkania oraz znaczenia lokalnych interesariuszy
Wprowadzenie do zarządzania projektami i narzędzi (w tym cyfrowych)
Podział na grupy
Wystąpienia studentów II roku magisterki na kierunku Sport Management na temat ich doświadczeń w zarządzaniu projektami + dyskusja
Wykład online (Mariana Geets)
Część stacjonarna: 28–30 godz. w Breście
Wykłady:
Prezentacja: harmonogram tygodnia / prowadzący / uczestnicy / oczekiwania / zasady oceny + ćwiczenia integracyjne (1,5 godz.)
Zrównoważony rozwój i inkluzja: analiza pojęć i ich zastosowania w organizacji wydarzeń sportowych (3 godz.)
Diagnoza terytorialna i jej związek ze sportem (2 godz.)
Parasport i inkluzja („Handisport”) w Breście (1 godz.)
Warsztaty:
Wprowadzenie do języka francuskiego (1 godz.)
Zarządzanie projektami: praca grupowa nad organizacją wydarzenia / metody i narzędzia (w tym cyfrowe) (3 godz.)
Sesje pracy grupowej przygotowujące do oceny
Sesje ewaluacyjne (2 godz.)
Udział w ostatnich etapach organizacyjnych wydarzenia La Solidaire de Brest (razem ze studentami L3) (2–3 godz.)
Aktywność fizyczna:
Bieg na orientację lub przygotowanie fizyczne dla biegaczy (2 godz.)
Sporty wodne (3,5 godz.)
Wizyty:
Wizyta terenowa (lokalne obiekty i interesariusze) – oprowadzanie przez studentów M1 Sport Management (6 godz.)
Udział jako wolontariusz lub biegacz w wydarzeniu La Solidaire de Brest
Efekty uczenia
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- Wiedza z zakresu planowania i promowania zrównoważonej oraz inkluzywnej aktywności fizycznej w środowisku miejskim.
- Umiejętność projektowania i wdrażania działań zwiększających dostępność aktywności fizycznej dla różnych grup mieszkańców.
- Kompetencje społeczne w zakresie współpracy, komunikacji i odpowiedzialnego działania na rzecz zdrowia publicznego w mieście.
Efekty uczenia:
• Wiedza:
1.1. Zna podstawowe koncepcje zrównoważonej i inkluzywnej aktywności fizycznej w przestrzeni miejskiej.
1.2. Rozumie, jak środowisko miejskie wpływa na poziom aktywności fizycznej różnych grup społecznych.
1.3. Zna przykłady narzędzi i dobrych praktyk wspierających aktywność fizyczną w miastach.
• Umiejętności:
2.1. Potrafi analizować potrzeby mieszkańców i bariery utrudniające podejmowanie aktywności fizycznej.
2.2. Umie projektować działania, programy lub rozwiązania przestrzenne wspierające aktywność fizyczną w sposób inkluzywny.
2.3. Stosuje narzędzia oceny i ewaluacji skuteczności wdrażanych rozwiązań.
• Kompetencje społeczne:
3.1. Potrafi działać w sposób odpowiedzialny, uwzględniając potrzeby różnych grup mieszkańców i zasady równości.
3.2. Efektywnie współpracuje z lokalnymi partnerami i społecznością miejską.
3.3. Wykazuje inicjatywę w organizacji i wspieraniu wydarzeń sportowych w mieście.
Kryteria efektów uczenia się
| Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
| 1.1. Zna podstawowe koncepcje zrównoważonej i inkluzywnej aktywności fizycznej | 1.1.1. Definiuje pojęcia związane ze zrównoważoną i inkluzywną aktywnością; 1.1.2. Rozpoznaje czynniki wpływające na aktywność mieszkańców | Test |
| 1.2. Rozumie wpływ środowiska miejskiego na poziom aktywności różnych grup | 1.2.1. Opisuje, jak infrastruktura miejska wspiera lub ogranicza aktywność; 1.2.2. Wskazuje różnice między potrzebami różnych grup mieszkańców | Test |
| 1.3. Zna przykłady narzędzi i dobrych praktyk wspierających aktywność fizyczną w miastach | 1.3.1. Porównuje przykłady działań z różnych miast; 1.3.2. Wymienia narzędzia planistyczne i edukacyjne | Test |
| 2.1. Potrafi analizować potrzeby mieszkańców i bariery utrudniające podejmowanie aktywności fizycznej. | 2.1.1. Identyfikuje bariery architektoniczne, społeczne i psychologiczne; 2.1.2. Dobiera odpowiednie metody oceny potrzeb | Test |
| 2.2. Umie projektować działania, programy lub rozwiązania przestrzenne wspierające aktywność fizyczną w sposób inkluzywny. | 2.2.1. Opracowuje propozycję działań inkluzywnych; 2.2.2. Uzasadnia dobór metod i rozwiązań | Test |
| 2.3. Stosuje narzędzia oceny i ewaluacji skuteczności wdrażanych rozwiązań. | 2.3.1. Wykonuje analizę skuteczności działań; 2.3.2. Interpretuje wyniki i proponuje modyfikacje | Test |
| 3.1. Potrafi działać w sposób odpowiedzialny, uwzględniając potrzeby różnych grup mieszkańców i zasady równości. | 3.1.1. Ujmuje w działaniach zasady równości i dostępności; 3.1.2. Wskazuje etyczne aspekty promowania aktywności | Test |
| 3.2. Efektywnie współpracuje z lokalnymi partnerami i społecznością miejską. | 3.2.1. Aktywnie uczestniczy w zadaniach grupowych; 3.2.2. Komunikuje pomysły w sposób zrozumiały i otwarty | Test |
| 3.3. Wykazuje inicjatywę w organizacji i wspieraniu wydarzeń sportowych w mieście. | 3.3.1. Samodzielnie proponuje działania wspierające wydarzenie; 3.3.2. Angażuje się w realizację zadań praktycznych podczas wydarzenia | Test |
Wymagania
Uczestnicy
Do rekrutacji na inicjatywę może ubiegać się osoba o aktualnym statusie studenta Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej inicjatywy. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować inicjatywy przebywając na jakimkolwiek urlopie. Organizatorzy mobilności kierują zaproszenie do studentów kierunków: nauki humanistyczne i społeczne, geografia, zarządzanie (w szczególności zarzadzanie w sporcie) oraz studentów zainteresowanych zrównoważonym rozwojem i pracą projektową w środowisku międzynarodowym.
W przypadku komponentu wirtualnego Uczestnicy są zobowiązani do posiadania dostępu do Internetu, oraz komputera ze sprawnym systemem audio (głośniki/słuchawki i mikrofon), kamerą.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego https://forms.office.com/e/FMhpyMyrzz. Jednym z elementów formularza jest list motywacyjny uzasadniający wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji. W liście należy zawrzeć informacje w jaki sposób temat mobilności łączy się z realizowanym kierunkiem studiów oraz jak wpłynie na rozwój uczestnika. Formularz należy wypełnić i wysłać do 17 grudnia 2025 roku.
Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową. Środki na ten cel przewidziano dla 2 osób. Do odbycia mobilności mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły powyższe wymagania.
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych opisanych w Regulaminie Projektu § 2 pkt 8. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status studenta | ||
| poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B1 | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| Kryteria merytoryczne | Punktacja | |
| 2 | ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji | 0-5 |
| 3 | zgodność zakresu tematycznego mobilności z realizowanym kierunkiem studiów | 0-5 |
| 4 | zgodność zakresu tematycznego mobilności z napisaną lub pisaną pracą dyplomową na zrealizowanym/realizowanym kierunku studiów | 0-5 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 19 grudnia 2025 roku. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie Oferta – SEA -EU.
Zasady uczestnictwa
Udział w mobilności dla zakwalifikowanych studentów Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dofinansowanie
Dofinansowanie może być przyznane na realizację mobilności trwających od 23 do 29 marca 2026 roku plus dwa dni na podróż. Dofinansowanie jest wypłacone w formie ryczałtu w wysokości 6275 zł Z dofinansowania należy opłacić koszty podróży, zakwaterowania i diet. Szczegółowy wykaz stawek dofinansowania znajduje się na stronie.
Dokumentacja przed inicjatywą
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia inicjatywy są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego pre-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności przed kursem,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
- podpisania umowy dot. mobilności
Dokumentacja po inicjatywie
Osoby, które zakończą inicjatywę są zobowiązane:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności po zrealizowanym kursie
- przedstawienia oryginału zaświadczenia o pobycie w uczelni partnerskiej,
- dostarczenia programu wydarzenia zaopatrzonego w pieczęć i podpis Organizatora
Ukończenie mobilności
Osoby, które ukończą mobilność otrzymają zaświadczenie o odbyciu kursu. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie posttestu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego