Szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o nauczycielach akademickich prowadzących zajęcia w środowisku międzynarodowym. Uczestnicy poznają praktyczne sposoby budowania skutecznej komunikacji ze studentami z różnych krajów, nauczą się rozpoznawać i unikać typowych nieporozumień kulturowych oraz tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy i zaangażowaniu. W programie znalazły się zagadnienia dotyczące udzielania motywującej informacji zwrotnej, reagowania na zróżnicowane style pracy i komunikacji oraz zarządzania różnorodnością w grupach projektowych. Szkolenie łączy wiedzę teoretyczną z przykładami z praktyki dydaktycznej, oferując konkretne narzędzia i strategie do pracy w wielokulturowej klasie. To doskonała okazja do poszerzenia kompetencji międzykulturowych i rozwinięcia nowoczesnego podejścia do nauczania w środowisku akademickim.
English version Intercultural Communication
Podstawowe informacje
Nazwa:
Szkolenie: Komunikacja międzykulturowa
Cel:
Powyższe szkolenia ma na celu rozwój kompetencji nauczycieli akademickich w zakresie skutecznej komunikacji i współpracy ze studentami z różnych kręgów kulturowych. Szkolenie przygotowuje do prowadzenia zajęć w środowisku wielokulturowym, z uwzględnieniem różnic tam występujących.
Forma i czas trwania inicjatywy:
Szkolenie będzie realizowane stacjonarnie w Uniwersytecie Gdańskim przez Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu, ul. Armii Krajowej 110, kampus SOPOT. Całość szklenia trwa 12h. Przewidziano dwa spotkania w dniu 28 listopada oraz 1 grudnia w godz. 14:30 - 19:30 w sali 111 (budynek biblioteki ekonomicznej w Sopocie).
Prowadzące: dr Magdalena Gajewska, dr hab. Magdalena Żadkowska
Program:
- Podstawy kompetencji międzykulturowych (wprowadzenie do kluczowych pojęć: kultura, różnorodność, stereotypy, uprzedzenia, etnocentryzm, identyfikowanie potencjalnych źródeł nieporozumień wynikających z odmiennych norm kulturowych)
- Komunikacja akademicka w środowisku wielokulturowym (techniki jasnego i zrozumiałego przekazu w języku angielskim, udzielanie informacji zwrotnej w sposób motywujący, neutralny kulturowo i adekwatny do oczekiwań studentów z różnych krajów)
- Zarządzanie różnorodnością w grupie studenckiej (rozpoznawanie zachowań wynikających z różnic kulturowych np. brak aktywności, niechęć do krytyki, różne podejście do pracy zespołowej, strategie budowania inkluzywnego i wspierającego środowiska uczenia się)
- Współpraca w projektach międzynarodowych (organizacja pracy grupowej z udziałem studentów z różnych kultur i o różnych poziomach językowych)
Efekty uczenia
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- Rozpoznawanie podstawowych pojęć związanych z kompetencjami międzykulturowymi oraz ich znaczenia w kontekście akademickim i edukacyjnym
- Skuteczne komunikowanie się w środowisku wielokulturowym, uwzględniając różnice językowe, kulturowe i społeczne
- Identyfikowanie wyzwań związanych z różnorodnością w grupie studenckiej i stosowanie adekwatnych strategii wspierających integrację, inkluzywność i współpracę
- Efektywna współpraca w zespołach międzynarodowych, wykorzystująca narzędzia komunikacji w kontekście międzykulturowym
- Refleksja nad własnymi postawami kulturowymi, postawa rozwijająca otwartość, empatię i szacunek wobec odmienności.
Efekty uczenia:
- Wiedza - Uczestnik szkolenia:
- 1.1 Zna podstawowe pojęcia i koncepcje związane z kompetencjami międzykulturowymi oraz ich znaczenie w kontekście akademickim
- 1.2 Rozumie mechanizmy komunikacji międzykulturowej oraz bariery wynikające z różnic kulturowych
- 1.3 Zna strategie zarządzania różnorodnością w grupach studenckich
- 1.4 Posiada wiedzę na temat zasad i dobrych praktyk współpracy w zespołach międzynarodowych.
- Umiejętności - Uczestnik szkolenia:
- 2.1 Potrafi analizować sytuacje komunikacyjne w środowisku wielokulturowym i dostosowywać styl komunikacji do kontekstu kulturowego
- 2.2 Umie identyfikować i rozwiązywać problemy wynikające z różnorodności kulturowej w grupie studenckiej
- 2.3 Potrafi efektywnie współpracować w projektach międzynarodowych, wykorzystując narzędzia komunikacji i zarządzania zespołem
- 2.4 Umie inicjować działania sprzyjające integracji i inkluzywności w środowisku akademickim.
- Kompetencje społeczne - Uczestnik szkolenia:
- 3.1 Jest otwarty/a na różnorodność kulturową i wykazuje postawę szacunku wobec odmiennych wartości i stylów komunikacji
- 3.2 Wykazuje gotowość do refleksji nad własnymi uprzedzeniami i stereotypami kulturowymi
- 3.3 Potrafi działać w sposób odpowiedzialny i etyczny w kontekście współpracy międzynarodowej
- 3.4 Wspiera tworzenie środowiska sprzyjającego dialogowi międzykulturowemu i współpracy
Kryteria efektów uczenia się
| Efekt uczenia się Uczestnik: | Kryteria weryfikacji Uczestnik: | Forma weryfikacji |
| 1.1 Zna podstawowe pojęcia i koncepcje związane z kompetencjami międzykulturowymi oraz ich znaczenie w kontekście akademickim | Uczestnik potrafi zdefiniować pojęcia takie jak: kompetencje międzykulturowe, tożsamość kulturowa, etnocentryzm, relatywizm kulturowy; | test |
| 1.2 Rozumie mechanizmy komunikacji międzykulturowej oraz bariery wynikające z różnic kulturowych | Uczestnik identyfikuje typowe bariery komunikacyjne (np. różnice w stylach komunikacji, język, kontekst kulturowy) i potrafi zaproponować sposoby ich przezwyciężania | test |
| 1.3 Zna strategie zarządzania różnorodnością w grupach studenckich | Uczestnik potrafi wymienić i opisać strategie wspierające integrację studentów z różnych środowisk kulturowych | test |
| 1.4 Posiada wiedzę na temat zasad i dobrych praktyk współpracy w zespołach międzynarodowych | Uczestnik potrafi wskazać kluczowe czynniki wpływające na efektywną współpracę w zespołach międzynarodowych (np. jasna komunikacja, podział ról, świadomość kulturowa) | test |
| 2.1 Potrafi analizować sytuacje komunikacyjne w środowisku wielokulturowym i dostosowywać styl komunikacji do kontekstu kulturowego | Uczestnik proponuje adekwatne strategie komunikacyjne dostosowane do kontekstu kulturowego rozmówcy. | test |
| 2.2 Umie identyfikować i rozwiązywać problemy wynikające z różnorodności kulturowej w grupie studenckiej | Uczestnik rozpoznaje potencjalne źródła konfliktów lub nieporozumień w grupie wielokulturowej; Uczestnik proponuje konkretne działania lub rozwiązania wspierające integrację i współpracę w grupie | test |
| 2.3 Potrafi efektywnie współpracować w projektach międzynarodowych, wykorzystując narzędzia komunikacji i zarządzania zespołem | Uczestnik planuje działania projektowe z uwzględnieniem różnic kulturowych i językowych; uczestnik wskazuje narzędzia (np. platformy online, metody pracy zespołowej) wspierające efektywną współpracę międzynarodową. | test |
| 2.4 Umie inicjować działania sprzyjające integracji i inkluzywności w środowisku akademickim | Uczestnik przedstawia propozycje działań dydaktycznych lub organizacyjnych wspierających integrację studentów z różnych środowisk kulturowych; | test |
| 3.1 Jest otwarty/a na różnorodność kulturową i wykazuje postawę szacunku wobec odmiennych wartości i stylów komunikacji | Uczestnik potrafi wskazać przykłady zachowań sprzyjających budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku w środowisku wielokulturowym | test |
| 3.2 Wykazuje gotowość do refleksji nad własnymi uprzedzeniami i stereotypami kulturowymi | Uczestnik potrafi zidentyfikować własne przekonania i potencjalne stereotypy oraz omówić ich wpływ na relacje międAzykulturowe | test |
| 3.3 Potrafi działać w sposób odpowiedzialny i etyczny w kontekście współpracy międzynarodowej | Uczestnik potrafi wskazać zasady etyczne obowiązujące w pracy zespołowej w środowisku międzynarodowym; Uczestnik podejmuje decyzje z uwzględnieniem różnic kulturowych i odpowiedzialności za wspólny rezultat. | test |
| 3.4 Wspiera tworzenie środowiska sprzyjającego dialogowi międzykulturowemu i współpracy | Uczestnik proponuje działania lub inicjatywy wspierające dialog i współpracę międzykulturową w środowisku akademickim | test |
Wymagania dla inicjatywy
Uczestnicy
Do rekrutacji na inicjatywę może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej inicjatywy. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować inicjatywy przebywając na jakimkolwiek urlopie. Organizatorzy szkoleń kierują zaproszenie do pracowników zaangażowanych w realizację wspólnych kierunków lub anglojęzycznych kierunków studiów na UG. Pierwszeństwo w rekrutacji mają osoby z wspólnych kierunków SEA-EU.
Pod zaangażowaniem w realizację wspólnych kierunków SEA-EU na UG rozumie się:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku angielskim
- współtworzenie programów kształcenia
- współpracę w tworzeniu materiałów dydaktycznych
- opiekę naukową nad studentami
- organizację mobilności krótkoterminowych
- ewaluację i rozwój programów
Pod zaangażowaniem w anglojęzyczne kierunki studiów UG rozumie się kierunki:
- Chemistry with a specialization Digital Chemistry
- International Business
- Logistics and Mobility
- Cultural Communication
- Criminology and Criminal Justice
- Quantum Information Technology
- Finance and Accounting with a specialization Financial Analyst
- Finance and Accounting
- Informatics and Econometrics with a specialization Business Informatics Management
- Tourism and Hospitality
- Global Studies
- Marine Biotechnology
- inne, które powstaną w trakcie trwania projektu.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego: 2. Formularz rejestracyjny/Registration form - NAWA Szkolenie/Training: – Wypełnij formularz do 16.11.2025 r.
Liczba miejsc na szkolenie jest ograniczona do 12 uczestników. W przypadku zapisania się na dwa szkolenia, drugie zgłoszenie zostanie umieszczone na liście rezerwowej. Do odbycia szkolenia mogą być zakwalifikowane osoby, które wypełniły formularz zgłoszeniowy oraz uzyskały największą liczbę punktów (według kolejności z listy rankingowej).
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do udziału w szkoleniu są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki szkolenia dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego,
- dokonania rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu – szczegółowa instrukcja zostanie przesłana po ogłoszeniu wyników rekrutacji
Kolejność
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy2.0@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika UG | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU lub zaangażowanie w anglojęzyczne kierunki studiów UG | ||
| 2 | Kryteria merytoryczne | Punktacja |
| zaangażowanie w anglojęzyczne kierunki studiów UG | 0/1 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: 1 obszar | 0/2 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: od 2 do 4 obszarów | 0/3-5 | |
| zaangażowanie w realizację wspólnych kierunków SEA-EU w: więcej niż 4 obszary | 0/6 | |
| pytanie otwarte z formularza rejestracyjnego | 0-3 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 18.11.2025 r. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie Oferta – SEA -EU.
Zasady udzielenia wsparcia
Udział w szkoleniu dla zakwalifikowanych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dokumentacja przed szkoleniem
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do udziału w szkoleniu są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, który oceni, jakim poziomem wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki szkolenia dysponują uczestnicy kursu przed przystąpieniem do niego,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
Dokumentacja po szkoleniu
Osoby, które zakończą szkolenie są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, który mierzy stan wiedzy i umiejętności uczestników po zakończonym szkoleniu.
Ukończenie szkolenia
Szkolenie: Osoby, które ukończą szkolenie z obecnością minimum 70% otrzymają zaświadczenie o odbyciu szkolenia. Osoby, które według wyniku testu podniosły swoje kompetencje uzyskają certyfikat
Do wszystkich: Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie posttestu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy2.0@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy 2”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego