Szczyt SEA-EU w Neapolu – jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania i dalszy rozwój naszego partnerstwa

Podczas Szczytu Europejskiego Uniwersytetu Nadmorskiego SEA-EU w Neapolu (24-28 listopada br.) zaprezentowano kierunki rozwoju partnerstwa w kontekście przygotowań do naboru Komisji Europejskiej na finansowanie kolejnego, dwuletniego etapu programu Inicjatywa Uniwersytetów Europejskich. W centrum dyskusji znalazły się priorytety konsorcjum na okres przejściowy, perspektywa jego dalszej profesjonalizacji oraz umacnianie pozycji SEA-EU jako jednego z pionierów sojuszy europejskich.

Zdjęcie grupowe społeczności SEA-EU

W gronie rektorów, prorektorów, dziekanów oraz przedstawicieli administracji uczelni dyskutowano nad wytyczeniem realistycznych celów oraz zdefiniowaniem działań, które mają nadać trwałą przewagę konkurencyjną w nadchodzącym okresie finansowania.

Zdjęcie grupowe reprezentacja UG

Uniwersytet Gdański reprezentowali: Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski, Prorektorka ds. Współpracy i Umiędzynarodowienia dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG, Prorektorka ds. Kształcenia dr Ewa Szymczakprof. UG, Dziekan Wydziału Zarządzania dr hab. Angelika Kędzierska-Szczepaniak, prof. UG, Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii dr hab. Katarzyna Smolarz, prof. UG,  Prodziekan Wydziału Ekonomicznego dr Magdalena Markiewicz, przedstawicielka studentów UG Izabela Ziomek oraz przedstawiciele administracji UG: kierowniczka projektu SEA-EU 2.0 Marlena Rutkowska-Myzyk, kierownik Biura SEA-EU Natalia Lubińska, które brały udział w obradach Technical Working Group, oraz koordynator Biura Radców Prawnych Maciej Siwy, Paulina Pawelska z Biura Wsparcia Przygotowania Projektów i kierownik Działu Zamówień Publicznych Paulina Jędrzejczyk, którzy brali udział w spotkaniu Quality & Ethics Committee.

Cztery obszary największego wpływu uniwersytetów europejskich

W toku dyskusji wyłoniono cztery strategiczne pola działania, które – zgodnie z najnowszymi priorytetami UE, Agendą Skills & Talent Mobility oraz kierunkiem prac nad dyplomem europejskim – mogą przynieść największy efekt transformacyjny:

  1. Pogłębiona współpraca instytucjonalna i zwinne struktury zarządzania wzmacniające autonomię i długofalową stabilność akademickich partnerstw europejskich.
  2. Wspólne kierunki studiów, konkurencyjne, oparte na potencjale 5-7 uczelni jednocześnie, odpowiadające na europejskie potrzeby kompetencyjne (green, blue & digital skills).
  3. Zintegrowane projekty badawcze, B+R i edukacyjne oraz współdzielona infrastruktura, wzmacniające udział partnerów w programach Horizon Europe i Erasmus+.
  4. Wspólny międzynarodowy kampus wirtualny, który zintegruje społeczność SEA-EU i będzie narzędziem zwiększania inkluzywności, mobilności i rozpoznawalności.

Kluczowe decyzje rektorów SEA-EU

Zdjęcie grupowe rektorów SEA-EU

Rektorzy uczelni partnerskich SEA-EU

Podczas spotkania rektorów omówiono scenariusze działań krótko- i średnioterminowych w ramach partnerstwa, modele finansowania wspólnych inicjatyw oraz strategię rozwoju wspólnych kierunków studiów, zgodną z nadchodzącymi wytycznymi dotyczącymi założeń European Degree Label.

Najważniejszym osiągnięciem szczytu było powołanie stowarzyszenia SEA-EU i podpisanie jego statutu przez wszystkich rektorów. Nadaje to sojuszowi osobowość prawną oraz umożliwia wdrożenie stabilnych i przejrzystych mechanizmów zarządzania zgodnych z rekomendacjami Komisji Europejskiej dotyczącymi profesjonalizacji Uniwersytetów Europejskich.

– Ustanowienie w pełni funkcjonującej jednostki sojuszu posiadającej osobowość prawną to fundament przyszłej stabilności i zdolności do realizacji ambitnych projektów. To także kluczowy krok ku nowoczesnemu modelowi Uniwersytetu Europejskiego – współdzielącego strategie, zasoby i odpowiedzialność. Zyskujemy silniejszą pozycję startową do pozyskiwania stabilnych źródeł finansowania i większego wpływu na rozwój Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej – podkreślił Rektor prof. Piotr Stepnowski.

SEA-EU latarnią morską sojuszy Uniwersytetów Europejskich

Rada zarządzająca SEA-EU wskazała również obszary, które wymagają dalszego wzmocnienia, zgodnie z priorytetami UE dotyczącymi mobilności talentów (talent mobility) i budowy Europy umiejętności (Europe of Skills):

  • zwiększenie liczby studentów na wspólnych kierunkach studiów,
  • systemowe podejście do mobilności – w tym tworzenie modelu seamless mobility,
  • rozwój elastycznych ścieżek uczenia się (flexible learning pathways),
  • pilotaż innowacyjnego systemu uznawalności mobility experience credits (MCTS), powiązanego z koncepcją ECTS i służącego ocenie uzyskiwanych podczas programów wymiany umiejętności i kompetencji,
  • standaryzację formatów BIP i Staff Weeks,
  • pogłębienie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz wspólne projekty odpowiadające na potrzeby regionów nadmorskich i sektorów blue economy.

SEA-EU planuje także intensyfikację współpracy z innymi europejskimi sojuszami, wzmacniając pozycję partnerstwa jako lighthouse alliance, wytyczającego standardy  w procesie transformacji europejskiego szkolnictwa wyższego.

Pierwsze, historyczne spotkanie dziekanów SEA-EU

Spotkanie dziekanów - zdjęcie grupowe

W ramach Szczytu odbyło się także pierwsze w historii spotkanie reprezentacji dziekanów uczelni partnerskich. Podkreślono ich rolę jako głównych „aktorów zmiany”, współtworzących:

  • wspólne kierunki kształcenia,
  • zintegrowaną współpracę badawczą,
  • rozwój kompetencji przyszłości,
  • ochronę wolności akademickiej i wysokich standardów jakości.

Dziekani przedstawili trzy kluczowe rekomendacje:

  1. Utworzenie stałego forum dziekanów jako struktury strategicznej dla rozwijania wspólnych inicjatyw akademickich.
  2. Wzmocnienie pozyskiwania środków – zwłaszcza z Horizon Europe – poprzez sieci tematyczne i wspólne konsorcja złożone z przedstawicieli uczelni partnerskich.
  3. Doprecyzowanie tożsamości SEA-EU w kolejnym okresie finansowania, ze szczególnym uwzględnieniem interdyscyplinarności i spójnego komunikowania marki sojuszu.

Wspólna strategia raportowania

Podczas wspólnego spotkania Technical Working Group, zespołu zapewniającego administracyjne wsparcie, oraz liderów Work Packages, którzy koordynują realizację poszczególnych zadań, dokonano przeglądu dotychczasowych działań. Kluczowym elementem obrad było uzgodnienie spójnej metodologii raportowania postępów i pomiaru wskaźników. Zaprezentowano także odświeżony szablon raportu końcowego, który posłużył jako punkt wyjścia do dalszych rozmów na temat usprawnienia procesu sprawozdawczego.

Rada Studentów z nowym statutem

Izabela Ziomek

Podczas obrad w Neapolu ostatecznie przypieczętowano Statut Rady Studentów SEA-EU – kluczowy dokument niezbędny do dalszego funkcjonowania i rozwoju udziału społeczności studenckiej w sojuszu. W imieniu studentów Uniwersytetu Gdańskiego Statut podpisała Izabela Ziomek, studentka Produkcji Form Audiowizualnych na Wydziale Filologicznym i uczestniczka programu Ambasadorowie SEA-EU.

– Po miesiącach wspólnej pracy, dyskusji i przygotowywań projektu, z dumą możemy powiedzieć, że Statut został oficjalnie ukończony i podpisany. Stanowi to dla nas istotny kamień milowy, ponieważ nadaje Student Council wyraźniejszą strukturę, większą ciągłość oraz solidne fundamenty dla przyszłych członków – mówią członkowie Rady Studentów SEA-EU.

Wspólna wizja: silniejszy europejski kampus

Po Szczycie w Neapolu jedno jest pewne: w ramach SEA-EU – tworząc wspólnotę dziewięciu nadmorskich, europejskich uczelni – realnie przekraczamy granice, aby budować nowoczesny, zintegrowany, odporny i konkurencyjny międzynarodowy Uniwersytet Europejski.

Pozostałe aktualności

Staff Week Driving Sustainability, the SDGs in Teaching and Research activities in Law Departments

Being SEA-EU Conference – funds

SEA-EU liderem działań związanych z ochroną oceanów na konferencji ONZ!