W erze cyfrowej biblioteki akademickie nieustannie się przekształcają, stając się nie tylko miejscami przechowywania wiedzy, lecz także dynamicznymi przestrzeniami sprzyjającymi innowacji, współpracy i rozwojowi kompetencji przyszłości. Tegoroczny Tydzień Pracowników Bibliotek Akademickich poświęcony będzie roli bibliotek jako ośrodków inspiracji i liderów zmian w środowisku naukowym i edukacyjnym. Wydarzenie skupi się na tym, jak biblioteki odpowiadają na potrzeby współczesnych użytkowników, dostosowując swoje usługi, przestrzenie i technologie do nowych wyzwań związanych z cyfryzacją, otwartą nauką oraz zachowaniem dziedzictwa kulturowego. Staff Week będzie okazją do wymiany doświadczeń, zdobycia praktycznej wiedzy i inspiracji, jak biblioteki mogą nie tylko nadążać za zmieniającym się światem, ale również aktywnie go kształtować – jako centra wiedzy, dialogu, rozwoju i innowacji.
To read in English – see here.
PODSTAWOWE INFORMACJE
Nazwa
Staff Week Libraries - Pioneers of Innovation and Inspiration
Cel
Celem kursu Libraries - Pioneers of Innovation and Inspiration, organizowanego przez Bibliotekę Uniwersytetu Maltańskiego, jest pokazanie roli nowoczesnych bibliotek akademickich jako centrów innowacji, współpracy i edukacji przez całe życie. W programie przewidziano ukazanie, w jaki sposób biblioteki akademickie wdrażają nowoczesne rozwiązania w zakresie zasobów cyfrowych, nowych technologii i elastycznych przestrzeni do nauki, tworząc tym samym inkluzywne środowiska dostępne dla wszystkich użytkowników. Uczestnicy poznają dobre praktyki z zakresu rozwoju kompetencji cyfrowych, zwiększania widoczności i dystrybucji badań naukowych oraz ochrony dziedzictwa kulturowego.
Forma i czas trwania inicjatywy
Mobilność zagraniczna będzie realizowana na uczelni partnerskiej SEA-EU, na Uniwersytecie Maltańskim w terminie 11 - 13 listopada 2025 roku.
Szczegółowy program
Library Staff Week November 2025 Malta .docx
EFEKTY UCZENIA
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
1. Uczestnik zna aktualne kierunki rozwoju bibliotek akademickich w kontekście transformacji cyfrowej i innowacyjnych technologii (np. AI, Open Science).
2. Uczestnik potrafi zastosować nowoczesne technologie i narzędzia cyfrowe w celu usprawnienia działań bibliotecznych.
3. Uczestnik wykazuje postawę otwartości na współpracę międzynarodową i dzielenie się dobrymi praktykami w środowisku bibliotek akademickich.
Efekty uczenia:
• Wiedza:
1.1 uczestnik zna podstawowe oraz zaawansowane metody badań jakościowych stosowane w zarządzaniu i rachunkowości;
1.2 uczestnik rozumie rolę bibliotek w promocji otwartej nauki, zarządzaniu danymi badawczymi i wspieraniu transparentności w nauce;
1.3posiada wiedzę na temat strategii zachowania i cyfryzacji dziedzictwa kulturowego oraz roli bibliotek w ochronie tożsamości narodowej;
• Umiejętności:
2.1. uczestnik potrafi identyfikować potrzeby użytkowników i dostosowywać usługi biblioteczne do nowych oczekiwań (np. przestrzenie do pracy indywidualnej i zespołowej);
2.2. uczestnik potrafi zastosować nowoczesne narzędzia cyfrowe i technologie w celu usprawnienia działań bibliotecznych i zwiększenia dostępności zasobów;
2.3. uczestnik umie przygotować i wdrożyć działania promujące bibliotekę w środowisku akademickim i lokalnym;
• Kompetencje społeczne:
3.1. uczestnik wykazuje postawę otwartości na współpracę międzynarodową oraz wymianę dobrych praktyk w gronie profesjonalistów bibliotek akademickich;
3.2. uczestnik promuje wartości inkluzywności, dostępności i różnorodności w środowisku bibliotecznym i naukowym;
3.3. uczestnik aktywnie angażuje się w działania wspierające rozwój kompetencji informacyjnych i cyfrowych użytkowników biblioteki.
Kryteria oceny efektów uczenia się:
Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
1.1 uczestnik zna aktualne kierunki rozwoju bibliotek akademickich w kontekście transformacji cyfrowej i innowacyjnych technologii (np. AI, Open Science) | 1.1.1 uczestnik potrafi wskazać i opisać co najmniej trzy aktualne trendy (np. integracja AI, przestrzenie hybrydowe, personalizacja usług) | Test |
1.2 uczestnik rozumie rolę bibliotek w promocji otwartej nauki, zarządzaniu danymi badawczymi i wspieraniu transparentności w nauce | 1.2.1 uczestnik potrafi wyjaśnić podstawowe zasady Open Science i wskazać przykłady działań biblioteki w tym zakresie | Test |
1.3 uczestnik posiada wiedzę na temat strategii zachowania i cyfryzacji dziedzictwa kulturowego oraz roli bibliotek w ochronie tożsamości narodowej | 1.3.1 uczestnik wymienia przynajmniej dwie metody cyfryzacji i opisuje ich zastosowanie w praktyce bibliotecznej | Test |
2.1. uczestnik potrafi identyfikować potrzeby użytkowników i dostosowywać usługi biblioteczne do nowych oczekiwań (np. przestrzenie do pracy indywidualnej i zespołowej) | 2.1.1 uczestnik analizuje przykładowe sytuacje użytkowników i proponuje odpowiednie formy wsparcia lub reorganizacji przestrzeni | Test |
2.2. uczestnik potrafi zastosować nowoczesne narzędzia cyfrowe i technologie w celu usprawnienia działań bibliotecznych i zwiększenia dostępności zasobów | 2.2.1 uczestnik prezentuje konkretny przykład wykorzystania technologii (np. AI, aplikacji, repozytorium cyfrowego) w działalności biblioteki | Test |
2.3. uczestnik umie przygotować i wdrożyć działania promujące bibliotekę w środowisku akademickim i lokalnym | 2.3.1 uczestnik weryfikacji: opracowuje zarys kampanii promocyjnej lub wydarzenia bibliotecznego i wskazuje grupy docelowe oraz narzędzia komunikacji | Test |
3.1. uczestnik wykazuje postawę otwartości na współpracę międzynarodową oraz wymianę dobrych praktyk w gronie profesjonalistów bibliotek akademickich | 3.1.1 uczestnik aktywnie uczestniczy w dyskusjach, dzieli się doświadczeniem własnej instytucji i reaguje na pomysły innych uczestników | Test |
3.2. uczestnik promuje wartości inkluzywności, dostępności i różnorodności w środowisku bibliotecznym i naukowym | 3.2.1 uczestnik wskazuje konkretne działania lub rozwiązania sprzyjające dostępności zasobów i usług bibliotecznych dla różnych grup użytkowników | Test |
3.3. uczestnik aktywnie angażuje się w działania wspierające rozwój kompetencji informacyjnych i cyfrowych użytkowników biblioteki | 3.3.1 uczestnik przedstawia propozycję zajęć, warsztatu lub materiału wspierającego rozwój tych kompetencji | Test |
WYMAGANIA DLA INICJATYWY
Uczestnicy mobilności
Do rekrutacji na mobilność zagraniczną może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika bibliotek Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej mobilności. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować ani realizować mobilności zagranicznej przebywając na jakimkolwiek urlopie. Deklarowany poziom języka angielskiego uczestnika to minimum B1.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego https://forms.office.com/e/tJ3HnCArmZ do dnia 31 lipca 2025 roku. Jednym z elementów formularza jest list motywacyjny uzasadniający wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji osoby w zakresie rozwoju zawodowego.
Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową.
Do odbycia mobilności mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły wymagania dla mobilności. Środki na ten cel przewidziano dla 2 osób.
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych opisanych w Regulaminie Projektu § 2 pkt 8. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
1 | Kryteria formalne | Spełnione |
status pracownika będącego pracownikiem bibliotek UG | ||
poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B1 | ||
kompletne zgłoszenie | ||
Kryteria merytoryczne | Punktacja | |
2 | Ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji | 0-5 |
3 | Zgodność zakresu tematycznego mobilności szkoleniowej z realizowaną pracą zawodową | 0-5 |
4 | Wcześniejsze uczestnictwo w kursie językowym w ramach projektu SEA-nergy | 0/5 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 06.08.2025 Lista laureatów będzie także dostępna na stronie Oferta – SEA -EU.
ZASADY UDZIELENIA WSPARCIA
Udział w mobilności dla zakwalifikowanych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego spełniających kryteria jest bezpłatny.
Dofinansowanie
Dofinansowanie może być przyznane na realizację mobilności w okresie od 11 do 13 listopada 2025 roku plus dwa dni na podróż. Dofinansowanie jest wypłacone w formie ryczałtu w wysokości 4625 zł. Z dofinansowania należy opłacić koszty podróży, zakwaterowania i diet. Szczegółowy wykaz stawek dofinansowania znajduje się na stronie.
Dokumentacja przed mobilnością
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia mobilności są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności przed kursem,
- wniosku o delegację na portalu pracownika,
- danych do przelewu,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
- elektronicznego formularza rejestrującego instytucji organizującej.
Dokumentacja po mobilności
Osoby, które zakończą mobilność są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności po kursie,
- przedstawienia oryginału zaświadczenia o pobycie w uczelni partnerskiej.
Ukończenie mobilności
Osoby, które ukończą mobilność otrzymają zaświadczenie o odbyciu mobilności.
Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie posttestu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pretestem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego