„Sojusze latarnią morską dla nowych pokoleń”. SEA-EU na Forum Uniwersytetów Europejskich

Sojusze Uniwersytetów Europejskich jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE! 12 i 13 czerwca na Uniwersytecie Wrocławskim zebrali się przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz członków blisko 65 konsorcjów reprezentujących ponad 570 uczelni z 35 krajów Europy, które kształcą ponad 11 milionów studentów. Na wydarzeniu nie zabrakło również delegacji z nadmorskiego sojuszu SEA-EU. 

Delegacja SEA-EU. Od lewej: Laura Howard, Anna Jurkowska-Zeidler, Marcela Iglesias, Fernando Pérez

Na Forum Uniwersytetów Europejskich podsumowano blisko 6 lat działania programu i jego efekty, w tym ponad 600 wspólnych programów studiów, wzrost mobilności studenckich czy usprawnienie transformacji cyfrowej i ekologicznej uczelni partnerskich. Warto dodać, że w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej postawiono ważny krok w stronę pełnoprawnego, uznawalnego europejskiego dyplomu – 12 maja br. Rada ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu Rady UE zatwierdziła rezolucję w sprawie znaku jakości „Wspólny Dyplom Europejski”.

Podczas konferencji SEA-EU reprezentowali: Koordynatorka Generalna Sojuszu Marcela Iglesias, Dyrektor Generalny Fernando Pérez, Prorektorka ds. Współpracy i Umiędzynarodowienia Uniwersytetu Gdańskiego dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG oraz Dyrektor Generalna SEA-EU w latach 2023-24 Laura Howard. W konferencji wzięli udział również przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, uczelni wyższych oraz członków 65 sojuszy uniwersytetów europejskich, reprezentujących ponad 570 uczelni z całej Europy.

Wydarzenie otworzył Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Marcin Kulasek, który pogratulował zebranym przedstawicielom sojuszy Uniwersytetów Europejskich wielu sukcesów w zakresie tej inicjatywy. Wśród kluczowych osiągnięć konsorcjów Minister wymienił m.in. wspólne kierunki studiów, zwiększenie mobilności studentów i innowacyjne podejście edukacyjne.

Sojusze Uniwersytetów Europejskich centrami innowacji

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

W panelu związanym z podnoszeniem kompetencji i zapewnianiem odpowiednich umiejętności mieszkańcom Unii Europejskiej wystąpili Vanessa Debiais-Sainton z Komisji Europejskiej, przedstawiciel sojuszu EUT+ Timothée Toury, reprezentant European Association for International Education (EAIE) Tayyeb Shah i Anna Jurkowskiej-Zeidler. Dyskusję moderowała koordynatorka sojuszu ECIU na Politechnice Łódzkiej Dorota Piotrowska

– Dane pokazują, że musimy wyposażyć studentów w nowe kompetencje – według badania Światowego Forum Ekonomicznego w 2024 r. kluczowymi umiejętnościami dla przyszłych pracowników będą: analityczne myślenie, odporność, elastyczność i zręczność. Tych samych umiejętności potrzebujemy również w naszych sojuszach i uniwersytetach. Europejskie partnerstwa strategiczne są architektami ekosystemu umiejętności przyszłości – mówiła prof. Anna Jurkowska-Zeidler. 

Uczestnicy panelu podkreślili znaczenie „Union of Skills” – inicjatywy Komisji Europejskiej mającej na celu wzmocnienie kapitału ludzkiego w Unii Europejskiej poprzez wspieranie rozwoju i dostosowywanie umiejętności do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Jest to także zadanie rozwijania w kształceniu uniwersyteckim kompetencji przyszłości – zdolności naukowych, społecznych, cyfrowych i językowych. 

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

W ramach panelu omówiono również znaczenie wspólnych kierunków studiów i Europejskiego Dyplomu w budowaniu ekosystemu umiejętności oraz rolę mikropoświadczeń w szkolnictwie wyższym i edukacji przez całe życie (ang. life-long learning). – Mamy odważną wizję, by stać się centrami innowacji. Sojusze wspierają transformację edukacji, zarówno pod względem cyfrowym, ekologicznym, jak i społecznym. Europejski dyplom jest czymś, do czego dążymy, by strategicznie wzmacniać pozycję Europy na arenie międzynarodowej. Niczym latarnie morskie, europejskie uniwersytety prowadzą studentów do stania się osobami uczącymi się przez całe życie, gotowymi do zmierzenia się z wyzwaniami przyszłości. Mamy ogromny entuzjazm – potrzebujemy czasu i stabilnego, długoterminowego wsparcia finansowego – zakończyła swoje wystąpienie Prorektorka Uniwersytetu Gdańskiego.

Laura Howard poprowadziła sesję dotyczącą współpracy z zewnętrznymi interesariuszami. Otwierając sesję, przypomniała, że budowanie partnerstwa z otoczeniem społeczno-gospodarczym to nie tylko kolejne zadanie w ramach sojuszu – to podstawowy filar działań, dzięki którym możemy osiągnąć nasze ambitne cele i wspierać silną tożsamość europejską. Uczestnicy panelu dyskutowali m.in. o tym, w jaki sposób sojusze mogą wspierać skuteczną współpracę z podmiotami zewnętrznymi oraz jak to partnerstwo wzmacnia konkurencyjność i znaczenie szkolnictwa wyższego w całej Europie.

Inicjatywa uniwersytetów europejskich znajduje się w kluczowym momencie

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

fot. Alina Metelytsia-Kolisnyk/Uniwersytet Wrocławski

Konferencja Uniwersytetów Europejskich stanowiła nie tylko okazję do wymiany doświadczeń i pogłębienia współpracy między uczelniami, ale również przestrzeń refleksji nad przyszłością europejskiego szkolnictwa wyższego oraz nad rolą studentów, naukowców i decydentów w kształtowaniu innowacyjnej i inkluzywnej Europy. Spotkanie potwierdziło kluczowe znaczenie sojuszy jako fundamentu innowacyjnego i zintegrowanego szkolnictwa wyższego. 

Inicjatywa uniwersytetów europejskich znajduje się w kluczowym momencie. Sojusze udowodniły swój ogromny potencjał transformacyjny i obecnie postrzegane są jako siła napędowa transformacji szkolnictwa wyższego w Europie. Ich dalszy sukces uzależniony jest od trzech czynników: 

1) Trwałego, długoterminowego finansowania zamiast modeli opartych na projektach

2) Elastycznych przepisów krajowych, które umożliwią głębszą współpracę transgraniczną

3) Zaufania ze strony decydentów politycznych, które zapewni autonomię w zakresie wprowadzania innowacji.

Forum Uniwersytetów Europejskich odbyło się w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, co pozycjonuje sojusze jako jedną z najważniejszych kwestii dla polskiej edukacji. Wszystkie najważniejsze wnioski z dyskusji prowadzonych podczas Forum zostały zawarte w oficjalnym podsumowaniu wydarzenia.

Pozostałe aktualności

Introduction to Zooplankton Biodiversity and Ecology

Experiences of Nature Adventure

Nord Summer School 2025