Neuroróżnorodność na uczelni? To nasz zasób! Staff Week for Mental Health

W ramach Europejskiego Uniwersytetu Nadmorskiego (European University of the Seas SEA-EU) 7-9 kwietnia 2025 spotkaliśmy się, by wymieniać się międzynarodowym doświadczeniem i wypracowywać metody, które pozwolą osobom neuroróżnorodnym jak najlepiej czuć się i rozwijać na uczelni. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Uniwersytetów: MaltańskiegoChristiana-Albrechta w Kilonii, w Splicie i w Algarve.

Pierwszy dzień wprowadził w temat neuroróżnorodności w kontekście szkolnictwa wyższego. Gości powitała prof. dr hab. Małgorzata Lipowska, Dyrektor Instytutu Psychologii. Warsztat “Neurodiversity in the Classroom” poprowadziła dr Agata Rudnik, Adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii oraz Dyrektor Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG. Spostrzeżeniami, wnioskami i pomysłami z perspektywy studenckiej podzieliły się Anna Skupińska (absolwentka psychologii) i Małgorzata Treppner (studentka V roku), a o wsparciu osób neuroróżnorodnych na UG opowiedziała dr Justyna Rogowska, Kierownik Biura Osób z Niepełnosprawnością.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy warsztatem budowania dobrostanu z wykorzystaniem klocków LEGO. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, że klocki budują – nie tylko dosłownie, ale też w przenośni – relacje i skuteczną komunikację, niwelując bariery związane z wyrażaniem emocji, co jest szczególnie przydatne w kontekście neuroróżnorodności. Wykład o uzależnieniu od nauki w neuroróżnorodności poprowadził dr hab. Paweł Atroszko, prof. UG. Dane związane ze szkodliwością tego uzależnienia w porównaniu z np. nadużywaniem substancji psychoaktywnych były dla uczestników szczególnie zaskakujące. Na koniec dnia w świat budowania odporności psychicznej i dobrostanu w środowisku akademickim wprowadziła nas Darshika Thejani Bulathwatta, doktorantka psychologii.

Trzeci dzień rozpoczął się oficjalnie – w Sali Senatu UG odbyła się uroczysta gala poświęcona równości i różnorodności w środowisku akademickim. Wręczono Nagrodę Rektora im. Joanny Schopenhauer oraz nagrody w III edycji Konkursu „Uwzględniam płeć w moich badaniach” w ramach projektu MindtheGEPs Horizon Europe. Wydarzenie otworzył Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Piotr Stepnowski, a słowo powitania wygłosi prof. Ewa Łojkowska, Przewodnicząca Komisji ds. Odpowiedzialności Społecznej UG. Wykład „Różnorodność płciowa, neurologiczna i inne w psychologii klinicznej” wygłosiła prof. Małgorzata Lipowska, a o budowaniu neuroinkluzywnego środowiska akademickiego w ramach SEA-EU upowiedziała prof. Natasza Kosakowska-Berezecka. Drugą połowę dnia spędziliśmy w relaksującej, ale i wzmacniającej odporność psychiczną atmosferze podczas praktyki jogi
z dr Magdaleną Herzberg-Kurasz. Podczas zamykających wydarzenia warsztatów każdy z uczestników podzielił się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami na budowanie środowiska wspierającego nauroróżnorodność.

JAK PODSUMOWUJĄ WYDARZENIE JEGO UCZESTNICY?

Skupiliśmy się nie tylko na tym, jak tworzyć neuroinkluzywne środowisko w szkolnictwie wyższym, ale także na tym, jak zadbać o własny dobrostan. Cieszy mnie, że temat poruszyliśmy z różnych perspektyw, w tym m.in. studentów, Biura Osób z Niepełnosprawnością czy nauczycieli akademickich. Wspaniale było spotkać się w międzynarodowym gronie, by przekonać się, że mierzymy się wspólnie z podobnymi wyzwaniami i że razem możemy szukać jak najlepszych i najbardziej efektywnych rozwiązań. Mamy zaplanowane już kolejne działania, aby całość przyniosła realne efekty

dr Agata Rudnik

Udział w Staff Week był dla mnie wzbogacającym doświadczeniem. Cały program był przemyślany i inspirujący, ale szczególnie wyróżniły się w moim odczuciu warsztaty LEGO.
Ich nacisk na intencjonalne słuchanie i prowadzenie ludzi do odkrywania ich własnych rozwiązań zrobił na mnie ogromne wrażenie. Uderzyła mnie też istotność roli obserwatora, jako osoby rozumiejącej złożone problemy z szerszej perspektywy. Takie wydarzenia są bezcenne, sprzyjają wartościowym wymianom myśli, refleksji i współpracy międzykulturowej.

Darshika Thejani Bulathwatta


Bardzo się cieszę, że w tego typu wydarzenia włączani są również studenci. W trakcie mojego wystąpienia zwróciłam uwagę na to, że skuteczny proces edukacji opiera się na zaspokajaniu podstawowych filarów ludzkich potrzeb (włączając w to poczucie bezpieczeństwa i przynależności) i tylko wtedy może prowadzić do autentycznego, wewnętrznego wzrostu. Uważam, że takie międzynarodowe debaty są przestrzenią do wzajemnej inspiracji oraz nauki dzielenia się wiedzą, pomysłami i innowacjami. To podejście buduje postawę współpracy zamiast rywalizacji – i właśnie w tym widzę największą wartość takich spotkań.

Małgorzata Treppner


Wydarzenie było dobrze zorganizowane, poruszało ważne kwestie i sprzyjało współpracy między europejskimi instytucjami w duchu innowacji.

Rui Manuel Guerreiro Zacarias, Uniwersytet w Algarve.

Staff Week pokazał, że wspieranie neuroróżnorodności w środowisku akademickim wymaga skoordynowanego, ogólnouczelnianego wysiłku. Dostarczył cennych narzędzi i pokazał nowe perspektywy. To inspirujące i znaczące doświadczenie, które podkreśliło potrzebę współpracy kadry akademickiej z osobami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i wspierającymi edukację dot. neuroróżnorodności.

Ruth Falzon, Uniwersytet Maltański

Wymiana doświadczeń z ekspertami i pracownikami akademickimi z innych krajów była inspirująca, a wykłady dostarczyły cennej wiedzy i wskazówek, przedstawiając też temat neuroróżnorości w świetle aktualnych badań naukowych. Program był bardzo zróżnicowany,
a wszystko dopełniła bardzo przyjazna atmosfera.

Dagny Streicher, Uniwersytet Kiloński

Pozostałe aktualności

Zdjęcie grupowe uczestników Staff Weeka przed fontanną

Wielojęzyczny Staff Week na Uniwersytecie Maltańskim!

Staff Week for Academic Staff Crafting Qualitative Research In Management & Accounting 

Zdjęcie grupowe uczestników spotkania

Jak rozwijać karierę badawczą? Staff Week w Kilonii