💚 Jak wspierać rozwój bardziej „zielonych” kampusów, jak przeciwdziałać negatywnym skutkom zmian klimatu, jak promować bardziej zrównoważony styl konsumpcji, jak tworzyć innowacje, w tym innowacje społeczne, jak integrować społeczność uniwersytecką wokół realizacji celów zrównoważonego rozwoju? To tylko kilka przykładów pytań, na które próbowały odpowiedzieć trzy wspaniałe drużyny studenckie z naszej uczelni w ramach SEA-EU Makeathon 2021, który odbył się w dniach 21-22 listopada w murach rektoratu.
Inicjatywa zorganizowania tego wydarzenia wyszła ze strony Uniwersytetu w Splicie i spotkała się z natychmiastowym entuzjazmem wszystkich uczelni tworzących SEA-EU. W Uniwersytecie Gdańskim opiekę nad wydarzeniem objął prof. Krzysztof Bielawski, a Makeathon zorganizowały i przeprowadziły Izabela Disterheft oraz Joanna Morawska-Jancelewicz z Biura Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym.
Idea spotkania w założeniach była prosta: w ciągu kilku dni studenckie zespoły pracują intensywnie nad konkretnym rozwiązaniem, które wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ, ma istotny wpływa na życie kampusu i znaczącą siłę oddziaływania, a także może być skalowalne na innych uczelniach. Zespoły, które spełniły te kryteria zostały zaproszone na dwudniowe wydarzenie prowadzone przez ekspertki ds. innowacji, projektów, rozwoju modelu biznesowego, czy uporządkowanego prezentowania pomysłu. Joanna Morawska-Jancelewicz: „Ucieszyły nas bardzo ciekawe i nieschematyczne pomysły zaproponowane przez studentów. Myślę, że należą im się ogromne podziękowania za kreatywną pracę, wizję oraz połączenie wysokich ambicji z chęcią uczenia się i działania na rzecz uczelni”. Warsztaty obejmowały część teoretyczną dotykająca obszarów innowacji społecznych, biznes canvas model, ale opierały się przede wszystkim na pracy w grupach i nieustannej wymianie i informacji zwrotnej pomiędzy zespołami.
Gościem Makeathon’u była prof. Sylwia Mrozowska, Dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG (CZRUG), która wspierała merytorycznie zespoły, a także przedstawiła bardzo szeroką ofertę CZRUG dla studentów. To jedna z wartości dodanych tego spotkania: uczestnicy Makeathon zostaną objęci opieką Centrum i będą dalej współpracować.
Kluczowym elementem wydarzenia było przygotowanie prezentacji pomysłu w formule „pitching”. Izabela Disterheft: „Bazując na moich doświadczeniach w innowacyjnym biznesie zaproponowałam ten sposób prezentowania pomysłu, bowiem pozwala on na kreatywność, pewną swobodę, ale jednocześnie wymaga precyzji zarówno co do treści, jak i czasu. Studentom podobała się ta formuła, a mnie z kolei cieszył ogromnie progres, który pojawił się zaledwie w ciągu tych dwóch dni pracy”.
Po wielogodzinnej pracy i przygotowaniach przyszedł czas na finałowe prezentacje przed jury, w skład którego weszły prowadzące spotkanie oraz prof. Krzysztof Bielawski, prof. A. Kłonczyński i dr Sebastian Susmarski. Jako pierwsi zaprezentowali się studenci kierunku dyplomacja (Bartosz Duraj, Miłosz Andraka, Zuzanna Neubauer, Aleksander Piskorz, Paulina Pitsikalis, Aleksandra Selwon), których projekt Assembly of Tomorrow dotyczy zbudowania partycypacyjnego modelu dialogu pomiędzy studentami i wypracowywaniu rozwiązań wpisujących się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Ten pomysł zbudowany jest przede wszystkim na koncepcji oddolnej współpracy i łączenia potencjałów studentów z różnych dyscyplin naukowych. Drugi zespół stanowili studenci kierunku Modelowanie matematyczne i analiza danych (Jakub Możejko, Kamil Szlagowski, Kamil Plewka, Kacper Budniak), którzy zaproponowali aplikację i narzędzie Studdy Buddy! mające postać platformy wsparcia i współpracy studentów w zakresie opanowywania materiału. Celem projektu jest przeciwdziałanie zbyt dużej liczbie studentów rezygnujących z nauki w trakcie pierwszego roku studiów. I wreszcie trzeci projekt studentów oceanografii (Adam Jurkiewicz, Jarosław Matwiejczuk, Natalia Wierzbicka-Mróz) to Generation RE-Makers, zakłada utworzenie w murach uczelni warsztatu, przestrzeni kreatywnych napraw i designu, które będą zapobiegać generowaniu przez uczelnię elektro śmieci. Idea opiera się na współpracy międzypokoleniowej, niejako powrotem do starej tradycji „naprawiania” a nie wyrzucania przedmiotów. W tym celu właśnie potrzebna jest pomoc starszej generacji, majsterkowiczów, rzemieślników, którzy będą dzielić się swoimi umiejętnościami.
Finał wzbudził wiele emocji wśród uczestników, bowiem i nagroda jest tego warta: wyjazd do Splitu wiosną 2022 na finał, w którym wezmą udział zespoły z wszystkich uczelni SEA-EU. Decyzją jury, Uniwersytet Gdański będzie reprezentował projekt Studdy Buddy, ale wg organizatorów w tym konkursie nie było przegranych. Jak już wspomniano, wszyscy uczestnicy otrzymają wsparcie ze strony CZRUG i będą pracować nad rozwinięciem pomysłów oraz ich wdrożeniem. Zatem Makeathon 2021 należy uznać za udany i pozostaje nam wszystkim trzymać kciuki za Studdy Buddy i czekać na finał w Splicie, z którego relacja na pewno się pojawi na łamach medialnych naszej uczelni.