Early Career Researcher to program dofinansowania zagranicznych staży badawczych na jednej z uczelni partnerskich SEA-EU. Wsparcie można otrzymać na wyjazdy trwające od 10 do 60 dni, które zostaną zrealizowane do 31 sierpnia 2026 r. Inicjatywa skierowana jest do pracowników UG będących nauczycielami akademickimi, którzy uzyskali stopień doktora w ciągu ostatnich 7 lat.
Udział w inicjatywie to nie tylko możliwość zdobycia nowych umiejętności, ale także szansa na poszerzenie perspektywy o doświadczenia pracy w zagranicznej grupie badawczej. Od sześciu lat sojusz wspiera różne formy współpracy między pracownikami dziewięciu uczelni nadmorskich, a jego kontynuacja jako strategicznego projektu została zapewniona niezależnie od zewnętrznego finansowania.
Podstawowe informacje
Nazwa
Secondment: Innovation, Entrepreneurship and Circular Economy in Business Development w ramach programu Early Career Researcher
Cel
Celem udziału w stażu badawczym jest rozwój kompetencji naukowych w obszarach biznesu, innowacji, przedsiębiorczości oraz rozwoju przemysłowego poprzez pełne włączenie w działalność badawczą Centre for Industrial Business Development (SIF) przy Nord University. Staż ma umożliwić zdobycie zaawansowanych umiejętności metodologicznych, analitycznych i projektowych poprzez współpracę z zespołem badawczym specjalizującym się w procesach innowacyjnych, cyfryzacji, zrównoważonym rozwoju oraz gospodarce o obiegu zamkniętym. Mobilność ma również służyć rozwojowi współpracy międzynarodowej, przygotowaniu wspólnych publikacji i wniosków projektowych oraz wzmocnieniu sieci kontaktów z badaczami, firmami i instytucjami regionalnymi.
Destynacja i czas trwania mobilności
Mobilność zagraniczna będzie realizowana stacjonarnie na uczelni partnerskiej SEA-EU, Uniwersytet Nord, Norwegia w terminie od 1 maja do 29 czerwca 2026 roku.
Szczegółowy program
Wkrótce
Efekty uczenia
Zestaw efektów uczenia się (kompetencji):
- Rozwinięcie zaawansowanych kompetencji badawczych w zakresie innowacji, przedsiębiorczości, rozwoju przemysłowego oraz gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez aktywne uczestnictwo
w projektach badawczych SIF. - Doskonalenie umiejętności metodologicznych i analitycznych poprzez udział w warsztatach, seminariach oraz pracach zespołu badawczego, w tym w zakresie komunikacji naukowej, pisania abstraktów, metodologii i prezentacji wyników.
- Zdobycie doświadczenia w pracy w środowisku międzynarodowym poprzez współpracę z lokalnymi podmiotami gospodarczymi, klastrami przemysłowymi i firmami technologicznymi oraz rozwój wspólnych inicjatyw badawczych.
Efekty uczenia:
Wiedza:
1.1 posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów innowacyjnych na poziomie firm i systemów oraz o roli cyfryzacji, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym w rozwoju przemysłowym.
1.2 zna aktualne podejścia metodologiczne i praktyki badawcze stosowane w projektach SIF, w tym
w obszarze badań stosowanych prowadzonych we współpracy z przemysłem i interesariuszami regionalnymi.
1.3 rozumie specyfikę funkcjonowania klastrów przemysłowych, firm technologicznych i ekosystemów innowacji w kontekście realnych wyzwań gospodarczych.
Umiejętności:
2.1. prowadzi badania naukowe w środowisku międzyinstytucjonalnym, w tym przygotowuje analizy, opracowania oraz prezentacje wyników.
2.2. posługuje się zaawansowanymi narzędziami metodologicznymi i analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach nad innowacjami, przedsiębiorczością i rozwojem przemysłu.
2.3. tworzy wysokiej jakości teksty naukowe (abstrakty, artykuły, raporty), przygotowuje wnioski projektowe oraz prezentuje wyniki badań w środowisku akademickim i biznesowym.
Kompetencje społeczne:
3.1. efektywnie pracuje w międzynarodowym zespole badawczym, wykorzystując zasady otwartej, interdyscyplinarnej współpracy.
3.2. wykazuje postawę odpowiedzialności naukowej i zdolność samodzielnego rozwoju poprzez udział w sieciach badawczych, mentoringu oraz wydarzeniach akademickich.
3.3. potrafi nawiązywać i utrzymywać relacje z interesariuszami zewnętrznymi (firmami, klastrami, jednostkami regionalnymi), inicjując wspólne badania i projekty.
Kryteria oceny efektów uczenia się:
| Efekt uczenia się | Kryteria weryfikacji | Forma weryfikacji |
| 1.1. posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów innowacyjnych na poziomie firm i systemów oraz o roli cyfryzacji, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym w rozwoju przemysłowym | 1.1.1. poprawnie wyjaśnia procesy innowacyjne na poziomie firm i systemów, podając trafne przykłady1.1.2. analizuje wpływ cyfryzacji, zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego na działalność przedsiębiorstw na podstawie danych lub studiów przypadku | Test |
| 1.2. zna aktualne podejścia metodologiczne i praktyki badawcze stosowane w projektach SIF, w tym w obszarze badań stosowanych prowadzonych we współpracy | 1.2.1. opisuje stosowane w SIF metody badawcze i ich zastosowanie w projektach realizowanych z przemysłem 1.2.2. wskazuje, jak dobiera się metody | Test |
| 1.3. rozumie specyfikę funkcjonowania klastrów przemysłowych, firm technologicznych i ekosystemów innowacji w kontekście realnych wyzwań gospodarczych | 1.3.1. wyjaśnia rolę i sposób funkcjonowania klastrów przemysłowych, firm technologicznych oraz ekosystemów innowacji 1.3.2. identyfikuje główne wyzwania gospodarcze wpływające na działalność tych podmiotów i omawia ich znaczenie | Test |
| 2.1. prowadzi badania naukowe w środowisku międzyinstytucjonalnym, w tym przygotowuje analizy, opracowania oraz prezentacje wyników | 2.1.1. przygotowuje poprawne analizy i opracowania oparte na zebranych danych w projekcie międzyinstytucjonalnym2.1.2. przedstawia wyniki badań w formie spójnej prezentacji dostosowanej do odbiorców | Test |
| 2.2. posługuje się zaawansowanymi narzędziami metodologicznymi i analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach nad innowacjami, przedsiębiorczością i rozwojem przemysłu | 2.2.1. prawidłowo stosuje wybrane narzędzia metodologiczne i analityczne w realizowanych badaniach 2.2.2. interpretuje otrzymane wyniki, wykazując zrozumienie zastosowanych metod | Test |
| 2.3. tworzy wysokiej jakości teksty naukowe (abstrakty, artykuły, raporty), przygotowuje wnioski projektowe oraz prezentuje wyniki badań w środowisku akademickim i biznesowym | 2.3.1. przygotowuje poprawne i spójne teksty naukowe oraz projekty badawcze zgodne ze standardami akademickimi 2.3.2. przedstawia wyniki badań w sposób klarowny i dostosowany do odbiorców akademickich i biznesowych | Test |
| 3.1. efektywnie pracuje w międzynarodowym zespole badawczym, wykorzystując zasady otwartej, interdyscyplinarnej współpracy | 3.1.1. aktywnie współpracuje z członkami międzynarodowego zespołu, realizując wspólne zadania badawcze3.1.2. stosuje zasady otwartej i interdyscyplinarnej współpracy w codziennej pracy zespołowej | Test |
| 3.2. wykazuje postawę odpowiedzialności naukowej i zdolność samodzielnego rozwoju poprzez udział w sieciach badawczych, mentoringu oraz wydarzeniach akademickich | 3.2.1. angażuje się w działania sieci badawczych, mentoring lub wydarzenia akademickie, dokumentując swój udział 3.2.2. podejmuje inicjatywy sprzyjające własnemu rozwojowi naukowemu | Test |
| 3.3. potrafi nawiązywać i utrzymywać relacje z interesariuszami zewnętrznymi (firmami, klastrami, jednostkami regionalnymi), inicjując wspólne badania i projekty | 3.3.1. nawiązuje i podtrzymuje kontakt z interesariuszami zewnętrznymi, skutecznie komunikując cele współpracy 3.3.2. inicjuje lub współorganizuje działania prowadzące do wspólnych badań lub projektów | Test |
Wymagania dla inicjatywy
Uczestnicy mobilności
Do rekrutacji na mobilność zagraniczną może ubiegać się osoba o aktualnym statusie pracownika Uniwersytetu Gdańskiego na dzień przystąpienia do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanowanej mobilności. Kandydat musi być zatrudniony jako nauczyciel akademicki (w grupie badawczo-dydaktycznej lub badawczej), który uzyskał stopień doktora nie wcześniej niż 7 lat przed złożeniem wniosku. Osoby przystępujące do rekrutacji nie mogą aplikować, ani realizować mobilności zagranicznej przebywając na jakimkolwiek urlopie. Deklarowany poziom języka angielskiego uczestnika to minimum B2.
Rekrutacja
Każda osoba przystępująca do procesu rekrutacji jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza rejestrującego: https://forms.office.com/e/wndMDE9kqB Formularz należy wypełnić i wysłać do 7 grudnia 2025 roku.
Kolejność przyznania dofinansowania zależy od łącznej liczby uzyskanych punktów – wnioski z wyższą sumą punktów mają priorytet przy przyznawaniu dofinansowania i realizowane będą zgodnie z listą rankingową. Do odbycia mobilności mogą być zakwalifikowane osoby, które złożyły komplet wymaganych dokumentów oraz spełniły wymagania dla mobilności. Środki w ramach całego programu Early Career Researcher przewidziano dla minimum 10 osób.
Rekrutacja odbywa się z uwzględnieniem respektowania zasad horyzontalnych opisanych w Regulaminie Projektu § 2 pkt 8. W razie potrzeby udzielenia wsparcia przy procesie rekrutacyjnym dla osób z niepełnosprawnością oraz specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt z koordynatorem zadania seaenergy@ug.edu.pl.
Kryteria rekrutacyjne
| 1 | Kryteria formalne | Spełnione |
| status pracownika naukowego | ||
| poziom wyjściowy języka angielskiego minimum B2 | ||
| kompletne zgłoszenie | ||
| Kryteria merytoryczne | Punktacja | |
| 2 | ocena merytoryczna listu motywacyjnego uzasadniającego wybór mobilności, która powinna służyć podniesieniu kompetencji | 0-5 |
| 3 | zgodność tematycznego zakresu mobilności z prowadzoną działalnością naukową i specjalizacją badawczą pracownika | 0-5 |
| 4 | stopień zgodności profilu naukowego kandydata z tematyką badań realizowanych w jednostce przyjmującej | 0-5 |
Wyniki rekrutacji
Komisja dokonująca weryfikacji i oceny wniosków zobowiązana jest do sporządzenia listy rankingowej z podziałem na listę osób zakwalifikowanych, rezerwowych i niespełniających kryteriów. Wszystkie osoby biorące udział w rekrutacji zostaną indywidualnie poinformowane o jej wynikach drogą mailową do dnia 9 grudnia 2025 roku. Lista laureatów będzie także dostępna na stronie https://sea-eu.ug.edu.pl/aktualnosci/.
Zasady udzielenia wsparcia
Dofinansowanie może być przyznane na realizację mobilności w okresie 01.05.-29.06.2026 roku plus dwa dni na podróż. Dofinansowanie jest wypłacane w formie ryczałtu w wysokości około 33 000 zł. Z dofinansowania należy opłacić koszty podróży, zakwaterowania i diet. Szczegółowy wykaz stawek dofinansowania znajduje się na stronie.
Dokumentacja przed mobilnością
Osoby, które zostaną zakwalifikowane do odbycia mobilności są zobowiązane do wypełnienia:
- elektronicznego pre-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności przed stażem,
- rejestracji na platformie NAWA potwierdzającej kwalifikowalność uczestnika projektu,
- wniosku o delegację na portalu pracownika,
- danych do przelewu bankowego,
- Letter of Intent.
Dokumentacja po mobilności
Osoby, które zakończą mobilność są zobowiązane do:
- wypełnienia elektronicznego post-testu, w którym uczestnik samodzielnie ocenia poziom swoich umiejętności po stażu,
- przedstawienia oryginału zaświadczenia o pobycie w uczelni partnerskiej wraz z programem,
- rozliczenia wyjazdu w Biurze Nauki.
Ukończenie mobilności
Osoby, które ukończą mobilność otrzymają zaświadczenie o odbyciu mobilności. Weryfikacja efektów uczenia się obejmuje uzupełnienie post-testu, w którym uczestnik powinien uzyskać większą liczbę punktów w porównaniu z pre-testem, aby uzyskać certyfikat podniesienia kompetencji. Oba testy są rozwiązywane w formie zdalnej za pośrednictwem aplikacji Microsoft Forms.
Kontakt do osoby koordynującej: seaenergy@ug.edu.pl
Inicjatywa jest realizowana w ramach projektu „Wsparcie działań synergicznych i komplementarnych projektu SEA-EU 2.0 – SEA-nergy”, który jest częścią programu NAWA „Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich” z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego