W najnowszym raporcie Komisji Europejskiej dotyczącym inicjatywy Uniwersytetów Europejskich opisano najważniejsze działania wszystkich 65 sojuszy. W dokumencie doceniono osiągnięcia nadmorskiego sojuszu SEA-EU związane z m.in. angażowaniem studentów, dążeniem do zielonej i cyfrowej transformacji oraz organizacją dwóch kampanii oceanograficznych w 2022 r. i 2024 r. Z licznych wypowiedzi i informacji zawartych w raporcie program Uniwersytetów Europejskich jawi się jako flagowa inicjatywa i przyszłość Europejskiej edukacji.
– Dzięki 65 sojuszom angażującym ponad 570 instytucji szkolnictwa wyższego z 35 krajów, inicjatywa wspiera bezprecedensową europejską współpracę ponad granicami, dyscyplinami, językami i kulturami – pisze we wstępie do raportu Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Roxana Mînzatu. – Studenci, nauczyciele akademiccy i naukowcy korzystają z mobilności, bogatych możliwości studiowania i pionierskich ponadnarodowych innowacyjnych programów. Sojusze te nie tylko wyposażają młodych ludzi w umiejętności, kompetencje i wiedzę potrzebne do przeprowadzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej, ale także pozycjonują Europę jako najlepsze miejsce do studiowania na świecie.
Raport pt. „Wyniki i potencjał transformacyjny inicjatywy Uniwersytetów Europejskich” podsumowuje 5 lat działania flagowej inicjatywy programu Erasmus+. Opisano w nim działania sojuszy, które powstały w pierwszej edycji programu w 2019 r., jak i tych młodszych stawiających pierwsze kroki w budowaniu jedynego w swoim rodzaju międzynarodowego partnerstwa.
Sojusz SEA-EU został wymieniony w sekcjach poświęconych:
- studenckiemu zaangażowaniu i budowania poczucia odpowiedzialności za sojusz wśród studentów;
- budowaniu współpracy między uczelniami partnerskimi a interesariuszami poprzez platformę SEA-EU Society Hub;
- bogatemu katalogowi grup badawczych i dzielonej infrastruktury, który ma służyć do nawiązywania współpracy między naukowcami uczelni partnerskich;
- Dążeniu do zielonej i cyfrowej transformacji za pomocą Observatory for Sustainable Blue Economy, które m.in. monitoruje zrównoważony rozwój niebieskiej gospodarki czy buduje sieć kontaktów interesariuszy związanych z transportem morskim;
- Kooperacji między sojuszami, na podstawie umowy o współpracę między SEA-EU a konsorcjum EU-CONEXUS.
Szczególną uwagę Komisji Europejskiej zwróciły dwie kampanie oceanograficzne SEA-EU zrealizowane w 2022 r. i 2024 r. Oba przedsięwzięcia nie tylko stanowią ambitne osiągnięcia badawcze, ale odegrały również znaczącą rolę w promocji inicjatywy Uniwersytetów Europejskich oraz popularyzacji nauki. Oprócz pomiarów prowadzonych przez międzynarodowy zespół naukowców, podczas rejsów zorganizowano otwarte wydarzenia, konferencje prasowe i zajęcia edukacyjne nt. zrównoważonego rozwoju mórz i oceanów.
– 5 lat temu Uniwersytet Gdański dołączył do sojuszu jako jedna z pierwszych uczelni w Polsce. Doceniono nie tylko nasze działania wpisane w założenia sojuszu, ale również innowacyjne sposoby współpracy, w tym dwie kampanie oceanograficzne SEA-EU – powiedziała Prorektorka ds. Współpracy i Umiędzynarodowienia dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG. – Tego typu inicjatywy udowadniają bezkresny potencjał Uniwersytetów Europejskich i ogromne zaangażowanie UG jako uczelni partnerskiej.
Raport pozytywnie ocenia potencjał transformacyjny inicjatywy Uniwersytetów Europejskich; według autorów sojuszom udało się stworzyć prawdziwą kulturę innowacji we współpracy międzynarodowej, która została głęboko zakorzeniona w społecznościach akademickich uczelni partnerskich. Jednak aby spełnić ambitne cele i w pełni wykorzystać wypracowany potencjał Uniwersytetów Europejskich podkreślono również potrzebę zwiększenia i przedłużenia dofinansowania co najmniej do 2034 r.
– Optymistyczna ocena Komisji Europejskiej wskazuje na to, że program Uniwersytetów Europejskich spełnia swoje pierwotne założenie budowy uniwersytetów przyszłości. Kontynuowanie tej inicjatywy to ogromna szansa na wzmocnienie jedności europejskiej i kształtowanie proeuropejskich postaw wśród nowych pokoleń – mówi Kierowniczka Projektu SEA-EU 2.0 mgr Marlena Rutkowska-Myzyk. – Dzięki SEA-EU już od 5 lat pracownicy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego angażują się w budowę prawdziwie europejskiego uniwersytetu i mogą lepiej poznać wartości, na których opiera się Unia Europejska.
Zapraszamy do przeczytania całego raportu tutaj: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/db43f6ca-da14-11ef-be2a-01aa75ed71a1/language-en

